Budget

Navigation:  AFDELING > Kollektiv råderet >

Budget

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Budget Når du klikker på knappen i toppen af lejemålet, kan du oprette udgifter til håndværkere og materialer m.m. på projektet i lejemålet.

 

Budget er opdelt i to dele: Håndværkerudgifter og Budget.

- Her kan du indtaste udgifter til håndværker og materialer samt oprette og sende rekvisitioner på arbejderne, når lejer har accepteret tilbuddet.

- Her kan du under de forskellige overskrifter (Budgetkategorier) indtaste beløb på de poster, der tilhører den valgte budgetskabelon og hvor posterne er oprettet under Budgetskabelon opsætningen.

 

 

opdatbudget - Ved klik her, opdatere/gemmer du de rettelser, der er indtastet i budgettet.

 

opdatydelse - Ved klik her, opdatere du ydelsen på lejemålet og du får vist konskvenserne for lejer ude på lejemål stamdata. Herefter kan der udskrives tilbud til lejer.

 

oprettilsvaregen - Ved klik her, kan du oprette et tilsvar på lejeren af lejemålet på egenfinansiering og status vil automatisk ændres til Afventer egenbetaling.
OBS: Dette tilsvar oprettes kun, hvis der på den tilhørende budgetskabelon er oprettet en budgetpost med koden "Egenfinansiering" og indtastet et beløb i budgettet på posten, der har denne kode tilknyttet. Der skal også være indsat en lejeart på posten Egenfinansering i budgetskabelonen. Dette tilsvar oprettes på først mulige betalingstermin på lejer.

 

 

Håndværkerudgifter

 

Opret udgiftsposter

 

Her kan du ved klik på ny oprette udgiftsposter til håndværkere og materialer på projektet:

 

kreditoropret

 

1.Kreditor - Dette fungere som et søgefelt. Indtast enten del af kreditornummer eller kreditornavn.  

2.Tekst - Indtast her den tekst du vil have vist som bogføringsteksten på rekvistionen.

3.Arbejdsbeskrivelse - Indtast her den tekst du vil have vist som arbejdsbeskrivelse på rekvisitionen.

4.Budget - Indtast her beløbet, der skal indsættes i feltet "Overslag" på rekvisitionen.

5.Klik på Indsæt for at gemme posten.

 

 

Slet udgiftsposter

 

1.Klik på linjen Håndværkerudgifter.

2.Klik på slet dokuud for den udgiftspost du vil slette.

3.Klik på knappen "Ok" for at bekræfte, at du ønsker at slette.

 

 

opret og send rekvisitioner

 

opretrek Når lejer har accepteret tilbuddet på projektet, kan du her oprette og sende rekvisitioner på mail til kreditor/håndværker.

At få sendt alle rekvisitioner ud på mail samtidig, forudsætter, at I har installeret Crystal Reports.NET på webserveren. Alternativt skal du klikke på Send i kolonnen Rekvisition ud for hver enkelt post oprettet under Håndværkerudgift.

 

Hvis rekvisitionen er oprettet, men ikke sendt ud på mail, så vil du i kolonnen Rekvisitioner se følgende:

oprettederekv

 

I denne situation kan du klikke på rekvisitionsnummeret i kolonnen Rekvisition, og du får vist rekvisitionen i modulet Rekvisition (Kreditor - Kreditor - Rekvisition), hvorfra du så kan udskrive rekvisitionen, og sende den på anden vis til kreditor/håndværker.

 

 

Budget    

 

Her får du vist alle de poster, der er oprettet (budgetskabelon opsætning) på den budgetskabelon, der er tilknyttet via den valgte projekttype på lejemålet.

Udfyld de relevante poster på budgettet og klik derefter på knappen opdatbudget i bunden for at gemme det indtastede.

 

 

 

Eksempel på et oprettet budget

 

De mørkeblå tekster oprettes under  - Budgetkategorier

 

De lyseblå tekster oprettes under Opsætning - Budgetskabelon opsætning

 

Regnskabstal kan rettes og beregnes, når budgettet er lukket, og ved finansiering tages højde for en eventuel difference mellem budget og regnskab.

Når 'Tilbudsvardato' er angivet (under stamdata), kan budget ikke længere rettes og beregnes, og der kan ikke længere oprettes nye håndværkerudgifter.

 

lejemaalbudget