Kreditorfaktura

Navigation:  ØKONOMI > Bogholderi > Kassekladde >

Kreditorfaktura

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Hvis Kreditorsystemet i EG Bolig benyttes, skal modtagne fakturaer fra Leverandører, der er oprettet under Kreditor - KreditorKartoteket, indtastes i Kassekladden på pågældende Kreditor.

 

Indtastning af kreditorfaktura kunne se sådan ud:

 

Reg. dato

Bilagsnr.

Type

Sel.

Afd.

Konto

Fakturanr.

Post.tekst

Beløb

04-01-00

1

K

1

0

96235100

5725

Kontorartikler

-525,00

04-01-00

1

F

1

0

51340

 

Kontor&Papir

525,00

 

Den første postering er på selve Kreditoren, hvor type K står for Kreditorfaktura. Konto er kreditornummeret (fx Kreditorens telefonnr.). Det er vigtig at indtaste det korrekte fakturanummer. Beløbet krediteres, da det er en skyldig post. Modposten er dannet ved at trykke på F3 efter at den første linie er afsluttet. Her er benyttet en udgiftskonto for kontorartikler.

 

Hvis fakturaen vedrører istandsættelse som eksempelvis en Fraflytter skal betale, vil registreringen se således ud:

 

Reg. dato

Bilagsnr

Type

Sel.

Afd.

Konto

Lejeart

Fakturanr.

Post.tekst

Beløb

04-01-00

1

K

1

1

96235100

 

6810

Lejl. 01 0102

-5.900,00

04-01-00

1

Y

1

1

102

920

 

Malerarbejde

5.900,00

 

Modposten er her registreret med Y, som er koden for Flyttesag. Konto består af Lejemål + Lejer som ét nummer, og beløbet debiteres, da det som udgangspunkt, er en udgift, som Fraflytter skal betale.

Lejeart 920 er Normalistandsættelse. Her kan også benyttes lejeart 921 Misligeholdelse eller lejeart 922 Anden regning. Alle 3 lejearter benyttes til udgifter, der skal "opkræves" på Fraflytter.

 

Hvis en faktura ikke betales via Kreditor - Kreditor - Betalinger, men skal bogføres manuelt, bruges typen KU for Kreditor-udbetaling. Her er konto også kreditornummeret, og beløbet skal normalt debiteres. Det er meget vigtigt, at man i feltet Fakturanr. vælger på oversigten hvilken faktura, der bliver betalt, således systemet ved hvilke fakturaer, der er udestående og hvilke der er betalt.