Affaldsstyring

Navigation:  AFDELING >

Affaldsstyring

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Formålet med affaldsstyring er at have en modul hvor der kan registreres containere/affaldsspande som de enkelte afdelinger i en boligforening besidder. Affaldsstyring er et selvstændigt modul i EGBolig uden sammenhæng til budget, tilsvar osv.

 

Modulet tilgås ved at vælge Afdeling-Affaldsstyring.

Først skal der defineres produkter og boligbidrag. Dette gøres ved at klikke på SikkerhedNy_OpretBruger15. Herefter fremkommer nedenstående skærmbillede.

 

Affald - rediger typer

 

Ved at vælge i valgboksen under Type, kan der skiftes imellem visning/oprettelse af:

 

Boligbidrag

Afhentning

Behandling

Andet

 

I ovenstående skærmbillede er der oprettet en 400 liter (1/uge) affaldscontainer til afhentning. Til hvert produkt og boligbidrag kan der angives forskellige priser indenfor et datointerval. Eksempelvis kan det defineres at prisen er kr. 250,00 imellem 01-01-2006 og 30-09-2007. Hvis der så sker en prisændring efter 30-09-2007, kan der eksempelvis defineres at fra 01-10-2007 til 31-12-2007 koster afhentning af produkt kr. 299,00. Der skal indtastes både fra- og til-dato, såfremt slutdato ikke er kendt, angives blot en dato langt ud i fremtiden.

 

Det kan også defineres at et produkt er gældende for et afdelings-interval. Dette gøres under ”tilgængelig for”. Dette har indvirkning på om der kan registreres på produktet under registreringsskærmbilledet. Såfremt der ikke udfyldes noget i denne tabel er produktet gældende for ALLE afdelinger.

 

Nederst i skærmbilledet vises en oversigt over oprettede produkter for den pågældende type. Når typerne er defineret, lukkes dette billede (klik på krydset), og man er tilbage på selve registreringsbilledet. Se nedenstående skærmbillede.

 

Her indtastes eksempelvis afdeling 1-1 samt en dato. Derved vises systemet en oversigt over antal af registreringer af de enkelte produkter pr. adresse.

 

Skærmbilledet viser at der pr. 02-06-2006 i afdeling 1-2 findes affalds containere på 2 adresser, nemlig Grundvigsvej 32 og Grundvigsvej 171.
 

Affald - forside

 

 

Herefter kan der indtastes ændringer i tabellen, og oplysningerne gemmes ved at klikke på knappen ”Gem”. Når en ændring gemmes, vil det automatisk blive registreret på indtastningsdatoen. Hvis der for eksempel indtastes 3 under afhentning 130 liter (14 dg), og herefter gemmes, betyder det at der fra dags dato er 3 forekomster i stedet for 2.

 

Hvis man står i feltet og trykker ALT+Pil ned, vises historikken som vist i nedenstående skærmbillede.                                        Affald - historik

 

 

Her får man et overblik over, at der eksempelvis pr. 18-07-2007 var 1 forekomst.

 

I dette skærmbillede kan man ændre i historikken og tilføje poster, og selv indtaste pr. hvilken dato ændringerne skal træde i kraft.

 

 

I registreringsskærmbilledet kan der vælges imellem at forskellige visningsmetoder. Disse tilgås ved at ændre valgboksen i nederste højre hjørne. I dette tilfælde er der valgt ”alle totaler”, der viser afdelingstotal og type total. Disse kan der ikke ændres i, da disse blot er summationer.

 

Affald - alle totaler

 

Ved at klikke på nyt wizard ikon i værktøjslinien, kan der tilgås diverse udskriftsformater.

 

Affald - udskrift

 

Her vælges profil:

Sum_typer_antal.rpt         Viser antallet af registreringer på de enkelte afdelinger.

Sum_typer_belob.rpt         Viser beregnede beløb ud fra antal og prisoplysninger på Bidrag, Afhentning, Behandling samt Andet.

 

For begge udskrifter gælder, at der valgt ”Registreringer” under punktet ”Udskrift af”.

Hvis der i stedet vælges ”Produkter”, kan der udskrives en liste over tilgængelige typer der er oprettet i Affaldssystemet.