Aftalekartotek

Navigation:  AFDELING >

Aftalekartotek

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Under Afdeling-Aftalekartotek, er det muligt at registrere de Aftaler, Eftersyn, Maskinpark, forsikringer og telefoner der er tilknyttet afdelingen.

 

Man starter med at registrere sine emner i forhold til ovenstående muligheder og disse emner hæftes op på Selskab/Afdeling og kan ikke benyttes i andre afdelinger.

 

aftaleemner

Efter at have udfyldt med Selskab og Afdeling skal man vælge en Kategori som passer til det emne man opretter efterfølgende. Under Kategori kan man vælge mellem Aftaler, Eftersyn, Maskinpark og forsikringer man bestemmer selv hvad man opretter under de enkelte kategorier under maskinpark kunne det eksempel være traktor, plæneklipper osv.

 

Under Emner kan man skrive en kort forklarende tekst på maks. 60 tegn og det er den man vælger når man kommer ind i de andre dele af modulet.

 

Under Slet kan man sætte markering for at få slettet et emne dette sker når man gemmer på disketten.

 

Aftaler

Under aftaler kan definere de aftaler man har med de enkelte kreditorer og når man opretter aftalerne skal denne hæftes op på en kreditor dvs. man kan ikke gemme oplysninger på en person eller andet.

 

Ideen med dette er at når man har oprettet sine aftaler kan man klikke på pilen til højre for kreditor og få en liste over de kreditorer man har aftaler med.

 

Aftaler

Under selv oprettelsen kan man klikke på lup og få vist de kreditorer der er oprettet i Kreditorkartoteket når så man vælger den aktuelle kreditor hentes Navn, Adresse og Telefonnummer på kreditoren.

 

Man kan også vælge at skrive kreditors navn i feltet hertil hvorefter systemet undersøger om man kan finde en kreditor hvor det indtastede indgår. Når så man har listen med kreditorer klikker man på den aktuelle og Navn, Adresse og Telefonnummer hentes fra kreditorkartoteket.

 

Det næste man så gør er at oprette den/de Aftaler man skal bruge og teksten hentes fra menupunktet Emner og det er kun dem som har ”typen” aftaler der vises.

 

I feltet Tekst skriver man hvad aftalen går på og hvis man ønsker at feltet skal være større trykker man Alt+S eller trykker på pilene. For at gøre kassen mindre trykkes Alt+l.

 

I Pris kan man skrive hvor meget aftalen lyder på men det er ikke en betingelse at der er et beløb og det er ren indtastning og det bliver ikke ændret noget i forbindelse med bogføring af en regning.

 

I Løbetid indtaster man den dato som aftalen løber til.

 

I Opsigelse indtaster man den dato som aftalen er opsagt eller den dato den kan opsiges fra.

I Kontaktperson kan man indtaste navnet på den kontaktperson man har på den enkelte aftale.

 

Under Slet kan man sætte markering for at få slettet et emne dette sker når man gemmer på disketten.

 

Eftersyn

Under eftersyn er det muligt at registrere forskellige former for eftersyn man har på maskiner,  bygningsdele eller andet. Det kunne være man ville registrere hvornår man skal til syns med eks. en traktor.

 

eftersyn

 

Det man gør er at vælge mellem de muligheder der findes under Emne her vises kun dem der har ”typen” Eftersyn.

 

I Sidste Eftersyn indtaster man den dato hvor det sidste ”eftersyn” har været foretaget og i Næste Eftersyn kan man indtaste hvornår næste ”eftersyn” forventes foretaget.

 

I Eftersynsfirma definere de ”eftersyn” man har med de enkelte kreditorer og når man opretter ”eftersynene” skal denne hæftes op på en kreditor dvs. man kan ikke gemme oplysninger på en person eller andet. Dette betyder at når man skriver navnet på kreditoren bliver hele kreditorkartoteket kigge i gennem for at se om det er en vi kender.

 

Under Slet kan man sætte markering for at få slettet et emne dette sker når man gemmer på disketten.

 

Maskinpark

 

Under maskinpark kan man registrere der maskiner der er på ejendommen og under Maskine kan man vælge mellem den som man har oprettet under Emner.

 

maskinparkrepud

I Reg. nr. kan man skrive eks. nummer på nummerplade hvis det er en maskine der er indregistreret eller andet efter eget valg.

 

I Købt kan man skrive datoen for hvornår maskinen er købt og Forv. Udskiftet er den dato hvor man mener at maskinen bør udskiftes.

 

I Købspris skriver man hvor meget maskinen kostede den gang den blev købt.

 

I Rep. Udgifter har man mulighed for at registrere (manuelt) hvor meget maskinen har kostet i den periode man har haft den. For at registrere en ny udgift stiller man sig i feltet og trykker alt+pil ned hvorefter billedet neden for bliver vist.

 

maskinpark

 

I Ny Udgift indtaster man den nye omkostning også summes der automatisk sammen og når man trykker på Gem kommer man retur og udgiften er blevet opdateret med den nye udgift.

 

I Næste eftersyn her er det muligt at indtaste en dato for eftersyn af maskinen.

 

I Serviceinterval  kan man skrive en tekst efter eget valg. Hvis man ønsker at feltet skal være større trykker man alt+S eller trykker på pilene. For at gøre kassen mindre trykkes alt+l.

 

I Brugstimer kan man med mellemrum opdatere hvor mange timer den pågældende maskine har været brugt.

 

Under Mere kan man registrere flere oplysninger om maskinen eks. Model kunne være mærket på maskinen og i Type kan man skrive hvis maskinen har bestemt typeangivelse. I feltet Størrelse kan man selv bestemme om det er tal eller bogstaver. I Serienummer kan man skrive det serienummer maskinen har.

 

Ved Klik på Gem vil der blive gemt og hvis der klikkes på Luk vil der blive lukket uden at der gemmes.

 

Under Slet kan man sætte markering for at få slettet et emne dette sker når man gemmer på disketten.

 

Forsikringer

 

Under forsikring er det muligt at registrere hvilke forsikringer der er findes på ejendommen, maskinerne og lokaler mv.

Under Genstand kan man vælge mellem de forskellige muligheder der er oprettet under Emner.

 

Under Selskab skriver man hvilket forsikringsselskab der er tale om eks. Tryg, Alm. Brand, Topdanmark eller Baltica.

 

I Police skrives nummeret på policen som er på forsikringsaftalen.

 

I Pris skriver man prisen på det forsikringsforhold man har med det pågældende selskab.

 

I Løbetid skriver man den dato policen dækker til og i GF-Dato er en genforhandlingsdato altså hvornår til vi tale med forsikringselskabet/erne.

 

I Opsigelse skriver man den dato man har opsagt den eller pr. hvilken man skal opsige den hvis det skulle være nødvendigt.

 

Omfatter er et tekstfelt hvor man kan skrive hvad forsikringen omfatter og Hvis man ønsker at feltet skal være større trykker man alt+S eller trykker på pilene. For at gøre kassen mindre trykkes alt+l.

 

Telefon er det nummer man evt. skal ringe på hvis man skal anmelde en skade og Kontaktperson kunne være den man skal tale med. Men felterne kan benyttes efter eget valg.

 

Under Slet kan man sætte markering for at få slettet et emne dette sker når man gemmer på disketten.

 

Telefoner

 

Her er det muligt at registrere de telefonnumre der bruges på ejendommen selskabslokale, bestyrelseslokale, ejendomskontor eller modemtelefon til vaskeri.

 

telefoner

Under Telefonnr. registrere det nummer som de efterfølgende oplysninger vedr.

 

I Placering kan man skrive hvor telefonen er fysisk placeret eks. vaskeriet ved siden af modem.

 

I Anvendelse kan man skrive til hvad den bruges eks. modemtelefon bruges til vaskeriopkobling.

 

I Operatør skriver man hvem man har abonnementet hos eks. TDC, Tele2 eller orange.

 

Under Slet kan man sætte markering for at få slettet et emne dette sker når man gemmer på disketten.