Regnskabsudtræk

Navigation:  ØKONOMI > Bogholderi >

Regnskabsudtræk

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Udtræk af regnskab sker som fletning til Microsoft Excel, og punktet vælges under Økonomi - Bogholderi - Regnskabsudtræk.

 

Der skal udarbejdes et Excel-regneark med flettefelter som en regnskabsmaske, før regnskabsudtræk kan foretages.

 

Kører man med Microsoft Office XP eller en nyere version (Klik her hvis du har Microsoft Office 2010) skal man for have rettet en enkelt opsætning i Excel, før udtrækket kan laves for første gang:

 

Under Funktioner > Makro > Sikkerhed vælges fane 2:

 

Excelregnskab

 

Sæt flueben i feltet 'Giv adgang til Visual Basic projekt' og klik ok:

 

Makrosikkerhed

 

 

Microsoft Office 2010 Excel:

 

Under Filer (1) vælges Indstillinger (2)
 
excel1

 

Så vælges Sikkerhedscenter (3) og derefter Indstilling for Sikkerhedscenter (4)

 

excel2

 

Klik på Indstilling for makro (5) og sæt en markering ud for Hav tillid til VBA-projektmodellen (6)

 

excel3

 

 

Nu kan du lave regnskabsudtræk i EG Bolig:

 

1. Udfyld felterne Periode, der angives som fra-dato og til-dato efter formatet: Dag-Måned-År.

2. Indtast evt. et projektnavn eller nummer i feltet Projekt, hvis du ønsker at alle øvrige flettekoder i udtrækket referere til det indtastede projekt. Herved får du et udtræk pr. projekt.
Alternativt kan du i regnskabsmasken angive projektnavn/nummer pr. flettefelt (#*R106000&Pxxx), f.eks. #R106000&P120 (Projekt 120 på konto 106000).
Ønsker du at udtrække projektnavnet i regnskabsmasken kan du indsætte flettefeltet: #Projekt_navn.  

3. Udfyld intervallet for selskab/afdeling.

4. Klik på knappen Filvalg, og find den regnskabsmaske, der skal danne grundlag for fletning til Excel.

5. Angiv et Nyt filnavn til regnskabsudtrækket. Det er dog ikke nødvendigt, da udtrækket som standard kaldes "Mappe1" i Excel.

6. Vælg mellem de tre følgende udskriftsformer, som kun har betydning når der udskrives for mere end ét selskab/afdeling:

Samlet regnskab Uanset om der udskrives et eller flere regnskaber, dannes der kun et regneark – dvs. den opsummerer beløbene, og man får således et konsolideret regnskab

Ark pr. Sel/Afd Her dannes et ark pr. selskab/afdeling. Bemærk at regne-arkene ligger i samme fil (projektmappe).

Regneark pr. Sel/Afd  Her dannes en Excel-fil for hvert selskab/afdeling.

   For de 2 sidstnævnte gælder, at regnskabsmasken kun må bestå af ét regneark, og arket skal hedde "EGBOLIGMASKE". Se i øvrigt Regnskabsmaske Excel.

Hvis du kun udskriver for et bestemt selskab/afdeling, kan du blot vælge Samlet regnskab.
 

7. Sæt en markering ud for Fortegn vendes på indtægter og passiver, hvis du ønsker regnskabet vist i positive tal (Bogføringsmæssigt er alle indtægter og passiver kreditposteringer, og derfor negative tal). Såfremt der er saldi, der har modsat fortegn af normalt, vil disse beløb dog dannes med minus. Dvs. enten udgift/aktiv med kreditsaldo eller indtægt/passiv med debetsaldo.
 

8. Du kan efter regnskabsmasken er valgt (punkt 4) klikke på knappen Rediger Dokument. Knappen starter Excel og åbner regnskabsmasken op, som herefter kan rette til.
 

9. Som standard vil regnskabsudtræk stå til udskrift på Skærm – hvilket starter Excel, og du har mulighed for at tilrette det færdige regnskab inden udskrivning fra Excel.
Alternativt vælges Printer, hvor regnskabet udskrives direkte.

 

10. Ved klik på Udskriv starter regnskabsfletningen til Excel. Afhængig af maskens samt regnskabets størrelse, kan det tage lidt tid. Nederst i venstre hjørne vises der hvilket flettefelt den er i gang    med.