Opgørelse

Navigation:  LEJER > Lejer > Forbrugsafregning >

Opgørelse

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Når du skal lave henholdsvis liste, opgørelse, udtræk eller målertal/skema, skal det pågældende regnskab først markeres. Derefter kan der evt. udfyldes med lejerinterval. Hvis der ikke udfyldes noget udskrives alle lejere fra det valgte regnskab.

Hvis du har mange forbrugsregnskaber er det muligt at bruge F3 til at søge med. Du skal så udfylde med selskab, afdeling og lejeart adskilt af komma eks. 01,10,50 altså selskab 1 og afdeling 10 og lejeart 50.

 

Liste: Her udskrives forbrugsliste til afstemning eller acontoliste til varmefirma. Her kan du ud for feltet Lejervalg vælge om der skal skrive ud for: Alle, Ikke fraflyttede lejere eller Ikke afregnede fraflyttere.

 

Opgørelse: Her udskrives breve til lejer og flyttere i henhold til angivelse under Standard-Opsætning-Rapport og under knappen selskabs/afdelings opsætning hvor du kan definere dokumenterne på henholdsvis selskab, afdeling, fra/til lejemål, boligtype, LMtype og lejl. type. Der udskrives kun noget, hvis der er angivet et dokument.

Hvis dokumentet under Selskab/Afdeling opsætning i kolonnen Brev til er sat op til "Interessent", så vil der blive udskrevet et brev til både lejer og samlever, hvis samlever har en adresse der er forsklellig fra lejer.
 

Hvis dokumentet under Selskab/Afdeling opsætning i kolonnen Brev til er sat op til "Interessent", så vil der blive udskrevet et brev til både lejer og samlever, hvis samlever har en adresse, der er forskellig fra lejer.

 

Hvis dokument under Selskab/Afdeling opsætning i kolonnen Brev til er sat op til "Forbrugsafregning" vil der blive udskrevet breve til alle adresser på lejer med markering i kolonnen "Forbrugsafregning" på fane 4. Adresser i lejerkartoteket (Lejer - lejer - Lejerkartotek).

 

Sortering:

Hvis der i rapportopsætningen er stihenvisning til fire forskellige flettebreve, vil brevene komme ud i fire ”små grupper” (flyttere der skal have penge tilbage, flyttere der skal af med penge, lejere der skal have penge tilbage, lejere der skal af med penge).

Er der stihenvisning til to forskellige flettebreve (fx breve med IF-sætninger), vil brevene komme ud i to ”små grupper”.

Er der en stihenvisning, vil brevene komme ud i en gruppe.

I forbrugsafregning, fane 3, markering i ”Opgørelse”, tabellen ”Sortereing” angives forskellige sorteringsmuligheder for hver ”gruppe".

 
ESDH/GOBolig: Filnavne på forbrugsbreve vil indeholde afdelingsnummer, lejeart, forbrugskode og slutdato på forbrugsår.

 

Udtræk: Her laves udtræk af acontooplysningerne til en fil, som kan sendes til et varmefirma fx Clorius eller Brunata.

 

Ved udtræk af aconto til forbrugsleverandør vælges om udtræksformatet ønskes udtrukket pr. Lejer, pr. periode eller pr. periodetype Lejer/Renovering under Generel-Input formater. Hvilket udtræksformat I skal vælge, afhænger af hvad jeres eksterne forbrugsleverandør kan håndtere.

 

Aconto på renovering udtrækkes med lejenummer 255 i stedet for det aktuelle lejernummer.

 

Der udskrives og afregnes samlet for lejer, hvis lejer har to perioder i forbrugsåret og udskrives ikke breve til renoveringerne (255).

 

Bemærk, at systemet kan håndtere maksimum en renoveringsperiode på et lejemål pr. forbrugsperiode.

Anvender i genhusningsmodulet kan I med fordel benytte rapporten ForbrugsUdtræk\Forbrugsudtraek_Med_Renovering.rpt

 

Målertal/skema: Her kan du ud for feltet Lejervalg vælge om der skal skrive ud for: Alle, Ikke fraflyttede lejere eller Ikke afregnede fraflyttere.

 

Forb. Afregn. lejere medtages: Medtager allerede afregnede lejere.

Udskriv ikke brev til tomgange: Undtaget kommunetomgange, som der uanset udskrives breve til.