Accept af lejekontrakt

Navigation:  LEJER > Lejer > Lejekontrakt >

Accept af lejekontrakt

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Sådan gør du for at bogføre en kontrakt
 

Bemærk, ved ESDH er det ikke muligt at bogføre en kontrakt, hvis der ikke er oprettet en Indflytningssag.

 

 

1.

Markér linjen i tabellen for den relevante kontrakt, du ønsker bogført. Du kan se på datoen, hvornår kontrakten er registreret.

2.

Indtast evt. en Bogføringsdato. Hvis du efterlader feltet blankt bliver der bogført på indflytningsdatoen.

3.

Vælg en Bilagstype, da kontrakten ellers ikke kan blive bogført.

4.

Indtast evt. et Bilagsnummer. Hvis I kører med automatisk bilagsnummerering skal du efterlade feltet blankt.

5.

I feltet Test opkrævning fra kan du angive en dato, dvs. alt hvad der er bogført før denne dato tages der ikke hensyn til,  dvs. regulering af evt. tomgange eller flyttesager før denne dato sker ikke.

 

Feltet bruges som hovedregel kun i forbindelse med konvertering fra andet Edb-system i den første indkøringsperiode, da forsøg på regulering eller udligning af tidligere bogført husleje (i andet system) kan gå galt.

6.

Vælg om du vil køre Med eller Uden bogføring i rubrikken Bogføring. Kontrakten bliver først bogført, når du vælger Med.

7.

Vælg om du vil have udskrift på Skærm eller Printer i rubrikken Udskriv. Hvis du vælger Med bogføring, kan du kun vælge printer.

8.

Klik på uds for at starte bogføringen.

 

Hvis opsigelsen på den tidligere lejer ikke er bogført vil der komme en advarsel ved bogføring af lejekontrakten.

 

Hvis lejer er under 18 år vil der komme en advarsel: " Ny lejer er under 18 år, HUSK værgeunderskrift på kontrakt. Fortsæt kontraktbogføring?". Det kan du enten svare  "Ja" eller "Nej" til.

 

NB. Når kontrakten er bogført kan der ikke rettes i medlemsnummer og Navn.

 

9.

Hvis du f.eks. bogfører en lejekontrakt med indflytning den 1. marts og dagsdato er 25. marts, så vil der mangle en opkrævning for april måned og måske også marts afhængig af om der opkræves 1. termins husleje via lejekontrakten.

Hvis der er sat en markering i feltet Girokort Ved Lejekontrakt under Husleje - Lejekontrakt på fane 3. Opsætning i Firmakartoteket vil der blive udskrevet et girokort på den manglende husleje til den nye lejer for den allerede opkrævede periode. Datoen for, hvornår sidste opkrævning er foretaget i afdelingen bliver hentet fra feltet Girokort udskrevet frem til på fane 9. Para. i Afdelingskartoteket. Det sidst anvendte girokort under manuel opkrævning (Lejer-Opkrævning-Manuelkørsel) vil blive anvendt.

 

 

Når bogføringen er foretaget forsvinder de fra oversigten. Derudover sker følgende:

 

1.

Den nye lejer oprettes automatisk i Lejerkartotek, og lejers gamle adresse hentes over i Lejerkartotek, men opdateres automatisk med den nye adresse, når der bogføres huslejeopkrævning næste gang, eller når indflytningsdato er overskredet.

 

2.

Der oprettes en interessent i Interessentkartoteket med rollen Lejer og med data fra lejekontrakt. Hvis lejer er oprettet ved hjælp af en interessent, f.eks. medlem, vil der blot blive tilknyttet rollen Lejer på pågældende interessent.

 

3.

 

Hvis man i forbindelse med, at medlemmet får en bolig/lejekontrakt ønsker at ændre medlemmets status på alle lejemålstyper indenfor selskabet skal der være valgt "JA" i feltet Opdater status på alle lejemålstyper under Medlem - Tilbud i Firma og der skal også være sat en markering i feltet Opnotering på tværs af selskaber under Medlem - Medlem i Firma ellers vil alle linjer på fane 8. Medlem af i Medlemskartoteket i det valgte selskab få opdateret status feltet.

 

Hvis lejemålstypen er markeret som et bilejemål, vil du ved opdatering af medlemsstatus få mulighede for at springe opdateringen over.

 

4.

 

Indskud, depositum og stempel bogføres på de respektive finanskonti samt på tilgodehavender for indflytninger. Indskud og depositum bogføres ikke, hvis der er sat en markering i feltet Ingen Opk. af depos./indskud på fane 1. Registerering.

5.

 

Hvis der er markeret i feltet Første termin ved kontrakt på under Husleje - Lejekontrakt på fane 3. Opsætning i Firma (Standard-Opsætning-Firma) vil den første måneds husleje også bogføres på tilgodehavender for indflytninger samt en passivkonto for forudbetalinger fra lejere.

Huslejen bliver først indtægtsført på de respektive finanskonti, når der bogføres husleje for den pågældende måned. Herved bliver forudbetalingen udlignet. (Dette sker automatisk).

Hvis huslejen for den pågældende måned er bogført sker hele udligningen i forbindelse med bogføring af kontrakt. Herved bliver fraflytter godskrevet med leje, som opkræves via kontrakt på ny lejer.

Al bogføring på tomgange sker automatisk, hvis der køres med automatisk tomgang mellem hver lejer. Hvis man kører med tomgangslejemål, skal der være markeret i feltet Tomgangslejemål under Husleje - Varsling på fane 3. Opsætning i Firma (Standard-Opsætning-Firma).

6.

Evt. restbeløb for råderet bogføres som tilgodehavende for indflytninger eller ydelsen pr. måned opdateres på tilsvaret afhængig af aftalen mellem lejer og udlejer.

 

Penneo_e-Boks_knap
Under tabellen med de aktuelle lejekontrakter, har du mulighed for at gå direkte til henholdsvis Penno oversigt og E-Boks Oversigt.
Marker den aktuelle kontrakt og klik efterfølgende på den aktuelle knap.

 

 

Mulige status for dokumenter sendt til underskrift via e-Boks

 

Oprettet i EG Bolig - dokumentet er oprettet i EG Bolig                  

Afventer behandling - dokumentet er klar til at blive sendt til Nets                    

Sendt til Nets - dokumentet er send til Nets          

Modtaget fra Nets - Nets har kvitteret for at have modtaget dokumentet.

Accepteret fra Nets - Nets har kvitteret for, at dokumentet er godkendt.                      

Afvist af Nets - dokumentet er afvist af Nets.

Underskrevet - Nets har kvitteret for, at dokumentet er underskrevet.

Afvist - her har minimum én af modtagerne afvist dokumentet.

Ignoreret - besked fra Nets om, at dokumentet er faldet for tidsgrænsen.

Afvist, ukendt årsag - svar fra Nets, om at dokumentet ikke er underskrevet af ukendte årsager.

Modtaget i e-Boks - dokumentet er modtaget i e-Boks.                        

Sendt som brev (DistribueretTilPrint) - dokumentet sendt ud som brev via e-Boks.

Sendt som brev (DistribueretTilPrintNordic) - dokumentet sendt ud som brev via e-Boks til Nordic (Nets Share produkt).

Sendt som e-mail - dokumentet er sendt til modtager på e-mail.

Returneret - Nets har ikke været i stand til at aflevere dokumentet til modtager.                        

Afvist af eBoks - e-Boks har afvist dokumentet.

 

Mulige status for dokumenter sendt til underskrift via Penneo

 

Oprettet i EG Bolig - dokumentet er oprettet i EG Bolig.

Oprettet hos Penneo - dokumentet er oprettet hos Penneo.    

Oprettelse hos Penneo fejlet -det har ikke været muligt at oprette dokumentet hos Penneo.

Sendt e-mail med link til Penneo - e-mail med link til det aktuelle dokument hos Penneo er sendt til lejer.

Underskrevet - lejer har underskrevet dokumentet.

Afvist - her har minimum én af modtagerne afvist dokumentet.

Ignoreret - besked fra Penneo om, at dokumentet er faldet for svarfristen.

Slettet hos Penneo - dokumentet er faldet for Penneos tidsgrænse for opbevaring af dokumenter.

Underskrevet og gemt - dokumentet er gemt underskrevet i databasen.

Journaliseret - dokumentet er journaliseret.

Case-file kunne ikke hentes hos Penneo  - det har ikke været muligt at hente dokumenter pga. forbindelsesproblemer. EG Bolig prøver igen senere.

Ukendt - der er en fejl, hvor status er ukendt.