Parametre

Navigation:  AFDELING > Afdelingskartotek >

Parametre

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Her opsættes parametre til opkrævning af husleje, medlems- og ventelistestyring, forbrugsafregning og vaskeri.

 

Opkrævning
 

Antal girokort pr. opkrævning: Ved udskrift af FI- eller girokort angives her, hvor mange kort, der skal udskrives pr. opkrævning.

Eks.: 6  medfører at der udskrives 6 girokort

 

Girokort udskrevet frem til: Dato for hvor langt frem i tiden der er udskrevet girokort.

Eks.: Dags dato = 01.01.04, ”Antal girokort pr. opkrævning” = 6 medfører ”Girokort udskrevet frem til” bliver lig 01.06.04.

 

Antal girokort til næste opkrævning: Normalt identisk med antal girokort pr. opkrævning. Rettes kun hvis der ønskes udskrevet færre girokort end anført i ”Antal girokort pr. opkrævning”. (F.eks. hvis man ved der kommer en regulering af tilsvar i perioden)

 

Eks.: Dags dato = 01.01.04, ”Antal girokort pr. opkrævning” = 6 og ”Antal girokort til næste opkrævning” = 4, vil betyde at der kun udskrives girokort for jan., feb., mar. og apr. samt feltet ”Sidst opkrævet” på lejeren vil være 01.04.04

 

Medlem

Karens måneder: Karenstid for interne ansøgere til denne afdeling. Hvis dette også skal gælde for interne fra samme afdeling, sættes markering i feltet Karens for interne. Overstyrer den generelle karenstid angivet i Selskabskartoteket. Hvis denne karens først skal være gældende fra en bestemt dato, så indsættes datoen i feltet Pr..

 

Kvm. for 3 rum: Kvadratmeter grænse for 3 rums lejligheder er i følge loven 70 kvadratmeter. Dvs., hvis en 3 rums lejlighed i pågældende afdeling er mindre end eller lig med det, der her er angivet (70), vil den kunne udlejes på lige fod med en 2 rums lejlighed i samme afdeling.

 

Kvm. for 4 rum: Kvadratmeter grænse for 4 rums lejligheder er i følge loven 90 kvadratmeter. Dvs., hvis en 4 rums lejlighed i pågældende afdeling er mindre end eller lig med det, der her er angivet (90), vil den kunne udlejes på lige fod med en 3 rums lejlighed i samme afdeling.

 

Oprykningsret: Anvendes ikke.

 

Svarfrist på tilbud: Her indtastes det antal dage der skal tillægges for at flette senest svardato ud eks. er der skrevet 6 dage og laves der tilbud den 15.06 vil svardatoen blive den 21.06.

 

Overstyring af børn og voksne:

Her kan du med klik på vælge mellem om den skal sætte til:

 

• Nej: her overstyres ikke.
Ventelisten for alle rumstørrelser opbygges efter opskrivningsdato indenfor hver gruppe således:
Interne i afdelingen med børn
Interne i selskabet med børn
Eksterne med børn
Interne/eksterne uden børn

Obs: Feltet ’Par sidestilles med børnehusstande’ har betydning.


• Ja - Eksterne: her overstyres antallet af børn og voksne, men kun for eksterne, dvs. der tages ikke hensyn til disses antal i ventelisten og tilbud.
Ventelisten for alle rumstørrelser opbygges efter opskrivningsdato indenfor hver gruppe således:
Interne i afdelingen med børn
Interne i selskabet med børn
Eksterne (børn har ingen betydning)
Interne uden børn

Obs: Feltet ’Par sidestilles med børnehusstande’ har betydning.


• Ja op til 4 rum – Eksterne: her overstyres antallet af børn og voksne, men kun for eksterne og kun op til 4 rum.
Ventelisten for 1-4 rums boliger opbygges efter opskrivningsdato indenfor hver gruppe således:
Interne i afdelingen med børn
Interne i selskabet med børn
Eksterne (børn har ingen betydning)
Interne uden børn

Obs: Feltet ’Par sidestilles med børnehusstande’ har betydning.


• Ja Eksterne+Interne: her overstyres antallet af børn og voksne, både for eksterne og interne i ventelisten og tilbud.
Ventelisten for alle rumstørrelser opbygges efter opskrivningsdato indenfor hver gruppe således:
Interne i afdelingen
Interne i selskabet
Eksterne
(Børn og antal personer i husstanden har ingen betydning)

Karens for interne: Angivelse om karenstiden også skal gælde for interne fra samme afd.

 

Kun ønsker  i egen afdeling: Hvis der er sat en markering her, er det kun medlemmer der bor i afdeling, der kan ønske denne afdeling på fane 2. Ønsker i Medlemskartoteket (Medlem-Kartotek).

 

Manuel prioritering: Når man kører med manuel prioritering, definerer man sine egne prioriteter. Dette bruges f.eks. af andelsboligforeninger, hvor man selv vil definere flere eller anden prioritering end EG Bolig har som standard. Prioriteringen vil også gælde ved tilbudsudsøgning. Prioriteringerne opsættes under Generelt-Medlem-Manuel prioritering.

 

Par sidestilles med  børnehusstande: Her kan du med klik på pil vælge mellem om den skal sætte til:

 

J 3 rum: Her bliver par sidestillet med børnehusstande, men kun på 3 rums.

N:Her bliver de ikke sidestillet

J 3+4: Her bliver par sidestillet med børnehusstande, både på 3 og 4 rums.

J 4 rum:Her bliver par sidestillet med børnehusstande, men kun på 4 rums.

Alle rum:Her bliver de sidestillet på alle uanset antal rum.

Opnotering ikke mulig: Markering heri angiver afdelingen er spærret for opnotering.

 

Intern uanset kvm.: Her kan du ved klik på pil vælge mellem "blank", 3, 4, og 3+4. Hvis du vælger 3, vil medlemmer der afgiver en 3'er (uanset størrelse) være interne og dermed få en god placering til en 3'er, selv om de afgiver en 3'er med et mindre antal kvadratmeter end den de får tilbudt.

 

Manuel ventelisteopsætning: Prioriteterne sættes op under Generelt-Medlem-Ventelisteopsætning.

 

Antal dages frist efter indbetaling: Hvis natkørslen (EGJobMedlemSlet.exe) anvendes, vil medlemmer hvis fornyelsesdato er overskredet med det anførte antal dage blive sletmarkeret.

 

Beboermaksimum: Der kan du indtaste et tal, der angiver maksimum antal personer pr. rum i afdelingen.

 

Betalingsdato beregnes med antal dage: Datoen angivet i feltet Sidste betalingsdato i Medlem - Opkrævning bliver tillagt det indtastede antal dage, som ny rettidig betalingsdato.

Måneder der tillægges fornyelsesdatoen: En ajourføringsdato, f.eks. hvis I kører med at der betales for 2 år af gangen, så skal du i dette felt skrive 24, og så rykkes fornyelsesdatoen 2 år frem.

 

rumkrav: ved klik på denne knap kommer en tabel frem, hvor du kan sætte krav op pr. rum/pr. lejemålstype for hvor mange voksne og børn der skal være i husstanden for at man som medlem kan komme i betragtning til denne størrelse/type af lejemål. Medlemmer der ikke opfylder kravene får derfor ikke tildelt en prioritet på fane 6 i Medlemskartoteket (Medlem-Kartotek) og kommer heller ikke med ud på tilbud til denne størrelse/type af lejemål.

Eksempel på indtastede krav:

rumkravtabel

 

Her skal medlemmet for at få en 4 rums med lejemålstype 1 opfylde mindst ét af kravene:

Minimum 2 voksne

Minimum én voksen og minimum ét barn.

 

Forbrugsafregning

 

Efterbet. delegrænse: Her kan du indtaste det beløb, som skal udgøre det maksimale opkrævningsbeløb for forbrug over huslejen. Overskrides beløbet i forbindelse med afregning af forbrug over huslejen, kan betalingen blive delt ud over det antal måneder som du har indtastet i det efterfølgende felt Efterbet. antal ydelser.

 

Bemærk, at er der ikke angivet en efterbetalings-delegrænse her på afdelingen, gælder den delegrænse, der er angivet i firmaopsætningen (EG Bolig2: Standard > Opsætning > Firma > Husleje > Forbrugsafregning.)

 

Flettefelt:<Afdeling_EfterbetDeleGrænse>. Henter også fra firmaopsætning, hvis intet er angivet her under afdeling.

 

 

 

Vaskeri

 

Vask beløb delegrænse: Her kan du indtaste det beløb, som udgør det maksimale opkrævningsbeløb for vaskeri pr. opkrævningsmåned. Når dette beløb er overskredet i forbindelse med afregning af vaskeriforbrug over huslejen, så kan betalingen blive delt ud over det antal måneder som du har indtastet i det efterfølgende felt "Vask antal ydelser"

 

Vask kreditperiode: Her indtaster man den kreditperiode der er i forhold til vask i den givne periode eks. 3. Hvis man indlæser vaskerifil den 15.06.04 (opkrævning pr. 01.07.04) vil denne afregning først blive opkræve pr. den 01.10.04 og teksten på tilsvaret vil være vask 06-04.

 

Kortvaskeri forefindes?: Her kan du sætte en markering, hvis afdelingen har et kortvaskeri. Markeringen benyttes til beregning af administrationbidrag.

 

Aconto vaskeri regulering?: Her skal du sætte en markering, hvis de lejere som tilhører afdelingen skal have reguleret deres tilsvar.

 

Fortrinsret

Samliv ophør og U-Boliger. Hvis der sættes markering vil oplysningen blive flettet ud i udlejningsreglerne i denne afdeling via medlemskartoteket (Medlem-kartotek).

 

 

Kode for NI-regulering: Her kan du vælge mellem forskellige måder at indeksere NI-beløbet i en given afdeling. Oprettes og reguleres under Afdeling-NI-indeks definering og kan dække alle selskaber/afdelinger, enkelt selskaber eller afdelinger.

 

Kommunal godkendelse: Kan flettes ud i et dokument om udlejningsregler i denne afdeling via medlemskartoteket.

 

NI beregnes ud fra satser: Hvis du sætte en markering her bliver normal istandsættelse beregnet ud fra de registrerede m2 på loft, gulv og vægge, samt en pris pr. kvadratmeter.

 

Anvisningsregler_knap - Ved klik på denne knap får du mulighed for at:

Angive/redigere anvisningsregler efter det gamle anvisningssystem (før ændring af udlejningsreglerne pr. 1. juni 2010)

Oprette/definere/redigere anvisningstyper der bliver brugt til:

odataoverførsel af anvisning af lejer til Huslejeregistret

oManuel ventelisteopsætning (skal være opsat i Firma)

ogammelt anvisningssystem

 

 

Andre faneblade i Afdelingskartoteket:

 

Afdelingskartoteket generelt

Fane  1. Afdelingsopl.

Fane  2. Kontoopl.

Fane  3. Regnskabsopl.

Fane  4. Bolig

Fane  5. BBR

Fane  6. Arealer

Fane  7. Diverse

Fane  8. Personer

Fane 10. Lokaler