Rykkerkørsel

Navigation:  LEJER > Lejer > Rykker-/saldolister >

Rykkerkørsel

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Først i hver måned efter, at huslejeindbetalingerne er bogført, er det tid til at udskrive rykkerskrivelser til de lejere, der er i restance. Kørslen foretages i Lejer-Rykker-/saldolister under fane 2. Rykkerskrivelse.

Bemærk, at der udskrives altid et rykkerbrev, når en lejer rykkes, men 'Antal rykkere' og dato for 'Sidst rykket' opdateres ikke på lejeren, hvis det skyldige pengepligtige beløb er mindre end beløbet angivet på rykkerkoden (Generelt > Lejer > Opsætning af rykkerkoder).

 

Skyldigsaldo inkl. lån og skyldigsaldo inkl. lån pr. rykker pr. dato findes som flettefelter

Du kan flette skyldigsaldo inkl. lån ud ved at bruge flettefeltet "Rykker_SkyldigDenneMåned".

Du kan flette skyldigsaldo inkl. lån pr. rykker. pr. dato ved at bruge  flettefeltet  "Rykker_SkyldigIaltFraflytter".

 

Udskriftsdato m.m. fra rykkerstatistik som listeflettefelter

Du har mulighed for at tilføje listeflettefelter med udskriftstdato m.m. fra rykkerstatistik i dine rykkerbreve.

Du finder flettefelterne under mappen "Rykkerstatistik" i den gule mand:

Som kriterie kan rykkernr indsættes, så hentes data for den pågældende rykker. Sætter du ikke kriterier på, listes data for alle rykkere i den pågældende måned.

Der hentes kun data for rykkere inden for samme rykkermåned.

 

Rykkerbrev til kommunen, hvis den hæfter for lejemålet og der rykkes inden for de første 12 måneder af boperioden

Hvis I ønsker at der samtidig med rykkerbrevet til lejer også skal sendes et brev til kommunen, når den hæfter for lejemålet, så kan det sætte op i Firma med et enkelt klik. Husk at at der skal være opsat dokument til det, være markering for at kommune hæfter samt at der skal være indsat kommunenr på lejemålet.  

 

1.

Der kan oprettes et selekteringsnavn på en rykkerkørsel, så man ikke behøver at indtaste et interval lejere hver gang man skal rykke. Fx et selekteringsnavn for et område eller for en given sagsbehandler med de selskaber og afdelinger den har ansvar for.

Lejemålsinterval angives i tabel, hvor der angives fra selskab, afdeling, lejemål, lejer til selskab, afdeling, lejemål, lejer.

 

2.

Til højre angives, om der ønskes rykkerkørsel for Lejere, Fraflyttere, Afsluttede flyttesager, Forlig eller Indflyttere. Under Rykker - Rykker på fane 3. Opsætning i Firma (Standard - Opsætning- Firma) indtastes det antal "Antal rykkere før brev til kommunen" der skal udskrives, inden der skal sendes besked til kommunen. Der skal også være markering i feltet Kommunen hæfter i Lejerkartoteket - 2. Lejer. Kommunen angivet på lejemålet, Lejemålskartoteket fane 2 Lejemål, får så besked ved rykkerkørsel for det antal rykker der er angivet. Flytteafregning sendes til den pågældende kommune.

 

Hvis en flytter har indgået et frivilligt forlig om en flyttegæld, og dette er oprettet som et lejerlån, skal der være markering ved Forlig.

Bemærk at du her kun kan udskrive breve - ikke lister.

 

3.

Udover selve selekteringsnavnet er det muligt at lave udsøgningskriterier i kassen under lejemålsinterval på på samme måde som man kan gøre under Lejer-Lejer-Lister.

Der kan endvidere rykkes ud fra følgende specifikke kriterier: saldo > kvotient ( hvis der står 1 her bliver der rykket for de lejere der har skyldig mere end 1 mdr.) Afsnit, Lejemål- eller Lejerkriterier eller Fraflytningstype og Boligtype.                                                                

Der skal ligeledes angives specifik rykkerantal i Rykkernummer, f.eks. 1 hvis kun lejere m.m. med rykkerantal 1 skal rykkes.

 

Hvis der er markeret i feltet Rykkernummer skal indtastes under fane 3. Opsætning - Rykker - Rykker i Firma (Standard - Opsætning- Firma), SKAL der indtastes det rykkernr, man vil rykke.
 

EG Mail
Hvis du ønsker rykkerbreve opdelt efter rykkerkode, kan du i Firma (Standard - Opsætning - Firma) under fane 3. Opsætning - Rykker - Rykker sætte en markering i feltet "Opdel rykkerbreve på rykkerkode?". Dette medfører opdeling i rykkerbreve pr. rykkerkode og tilsvarende statusmails fra EGMailogJournaliser.  

 

ESDH

Rykker 1 og 2
Hvis sagstypen er en afdelingssag, vil den bliver oprettet som en afdelingssag på forretningsførereselskabet ellers oprettets sagen i den enkelte afdeling i GO:Bolig og de enkelte dokumenter journaliseres på den enkelte interessent.

 

Hvis der i feltet "Vedhæft tidligere rykkere på rykkernr" i Firma (Standard - Opsætning - Firma) under Rykker (fane 3. Opsætning - Rykker - Rykker) er indtastet eks. 2, så vil du får et nyt felt frem nedenfor Dato for dokumenter. Her skal du indtaste den dato for, hvorfra dokumenterne til de tidligere rykker skal hentes til udskrivning sammen med den aktuelle rykker. Lejekontrakten udskrives også.
Indtaster du ikke en dato i feltet tages den 1 + måned og år fra feltet Pr. datoen. Så vil de efterfølgende kørsler fra MailOgJournaliser hente dokumenter fra den dag, der nu er medsendt.

 

Hvis dato fjernes vil der ikke medsendes tidligere rykkerbreve + kontrakt.
 

Rykker 3

Når ud indtaster 3 i feltet Rykkernummer, så får du et nyt felt frem nedenfor Dato for dokumenter. Her skal du indtaste den dato for, hvorfra dokumenterne til rykker 1 og 2 skal hentes til udskrivning sammen med rykker 3. Lejekontrakten udskrives også.
Indtaster du ikke en dato i feltet tages den 1 + måned og år fra feltet Pr. datoen. Så vil de efterfølgende kørsler fra MailOgJournaliser hente dokumenter fra den dag, der nu er medsendt. Rykker 3 oprettes som en lejersag.
 
Hvis dato fjernes vil der ikke medsendes tidligere rykkerbreve + kontrakt.
 

 

> antal mnd. tilsvar kan vælge i forbindelse med udskrivning af lister og hvis man eks. skriver 2 bliver der kun vist lejere der skylder med end 2 måneders opkrævning.

Hvis man udskriver lister kommer der en tabel med overskrifter sortering her kan man få listen til at sortere på eks.Afdeling, alfabetisk, skyldige måneder eller størst skyldig beløb.

 

4.

Markering i Inkasso medtages medfører at lejere der har inkassomarkering i Lejerkartoteket - 1, medtages i rykkerkørslen.

 

5.

Markering i Periode Medtages medører, at lejerposteringer tæller med i den måned, som perioden angiver - og altså ikke i samme måned som registreringsdato, hvis der ikke er sammenfald .

 

Markeringen har betydning for beregning af 'skyldig husleje indeværende måned' og 'tidligere saldo' - og er dermed vigtig for rykker på husleje - jf. at mange huslejeindbetalinger sker sidst i foregående måned og derfor har en registreringsdato i måneden før den husleje, indbetalingen dækker.

 

Ved bogføring af indbetalinger i kassekladde kan den periode, huslejen vedrører, angives som en dato under forfaldsdato, hvis måneden afviger fra registreringsdatoen.

 

6.

Hvis der vælges markering i Gebyr på gl. saldo, vil der blive beregnet gebyr af den samlede saldo incl. tidligere rykkergebyr.

 

7.

Hvis man ikke ønsker at rykke lejere, hvor der er registreret opsigelse med frigørelse f.eks. 3 mdr. ud i fremtiden, kan man vælge Frigørelse før dato 3 mdr. fra Pr. dato.

 

8.

Ikrafttrædelsesdato ændres som regel ikke. Det er denne dato der vil blive lagt som start- og slutdato for rykkergebyr i Lejerkartoteket - 3. Lejertilsvar – altså den måned hvor rykkergebyr skal med i opkrævningen.

 

9.

Man kan sætte markering i Kørsels log. Der skal ligeledes være markering i feltet "Også kørselslog ved int. kørsler" under fane 3. Opsætning - Generelt i Firma (Standard - Opsætning - Firma). Så kan man i Standard - System - Batchjob, se dette job, (Status, Antal, Initialer, Dato, Sel., Afd., Afsluttet). Der skal vælges interval på Sel/afd Fra og Til.

 

10.

I feltet Sidste kørsels Id. vil stå et Jobid, så man finde det nr. i Standard - System - Batchjob. Man f.eks se hvilket Selskab og Afdeling der er blevet rykket sidst.

 

11.

Der er mulighed for at vælge Udskriftsgrupper, (Administrator - Inspektør - Regnskabsmedarbejder).

Der skal under fane 3. Opsætning - Husleje - Diverse i Firma (Standard - Opsætning - Firma), sættes markering i feltet Udskriftsgrupper.

Der kan indtastes tal/initial, som bestemmer hvilken person der er tale om. Tal/initial tilknyttes under Afdeling - Afdelingskartotek - 7. Diverse, i felterne Administrator, Inspektør og Regn.medarbejder. Tal/initial tilknyttes til brugeren.

Der kan vælges markering i Sorter på udskriftsgrupper når man laver lister der skal dog vælges spec. rapport til dette.

 

12.

Der vælges mellem Brev til lejer eller Liste. Rykkerlisten viser alle de lejere, der får brev (der kan evt. vælges sortering til brug for sortering ved udskriften).                    

Ved udskrift af Brev og hvis feltet Opdatering er markeret og opdateret i Lejerkartoteket - 1.Lejer med Antal rykkere samt d.d. bliver sat i feltet Sidst rykket. Man kan også vælge ikke at sætte markering i Opdatering. Udskrive sine breve. Kontrollere disse. Herefter sættes markering i Opdatering og der kan herefter vælge markering i Ingen Udskrift.

 

Feltet Udskriv brevet for Pligtig og Ej Pligtig bruges, hvis man ønsker at udskrive to rykkerbreve - et på pligtigt beløb og et på ikke-pligtigt beløb. Det valgte rykkerbrev udskrives to gange: Den ene gang (udskrift for Pligtig beløb) sættes flettefeltet ’Rykker_Nummerkode’ til 1 og den anden gang (Udskrift for Ikke pligtige beløb) sættes det til 2. Man kan så i rykkerbrevet teste på dette felt og på baggrund af værdien, vælge hvad man ønsker at udskrive. For at dette virker, kræver det, at det valgte rykkerbrev er sat korrekt op. Eksempel på test i dokument:

 

{IF { MergeField Rykker_Nummerkode \* MERGEFORMAT } =  2 ”Ikke pligtigt beløb: {MERGEFIELD Rykker_TotalEjPligtig \* MERGEFORMAT }” ”Pligtig beløb: {MERGEFIELD Rykker_TotalPligtig \* MERGEFORMAT}” \* MERGEFORMAT }

 

Hvis der IKKE findes et pligtigt beløb så udskrives der ikke et brev med værdien 1 i flettefeltet ’Rykker_Nummerkode’ og hvis der ikke findes et Ikke pligtigt beløb så udskrives der ikke et brev med værdien 2 i flettefeltet ’Rykker_Nummerkode’

13.

Der kan vælges at sætte udskrivningen af rykkerbreve til Batch. Ved markering i dette felt kan frit angives den printer jobbet skal køres på, samt tidspunkt for kørsel.

14.

Vælg Udskriv, der udskrives nu liste over eller breve til de lejere, der er i restance pr. den dato, der er angivet.

15.

Ved markering i Opdater, vil der blive lagt rykkergebyr over i Lejerkartoteket - 3. Lejertilsvar. Hvis huslejeopkrævningen er dannet for den dato der er valgt i Ikrafttrædelsesdato vil gebyret automatisk blive lagt på den efterfølgende måned eller kvartal.

 

Listen kan enten udskrives på skærm eller printer. Brevene flettes med Word og udskrives derfra. Listen over rekommanderede breve udskrives under Lejer-Lejer-Lister.

 

Når der er kørt med Opdatering, vil faneblad 1. Lejer i Lejerkartotek være opdateret i feltet Antal rykkere, hvor der lægges én til den værdi, der stod i forvejen. Dato, for hvornår der sidst er foretaget rykkerkørsel på lejeren, vil også blive opdateret.

 

Under lejer historik vil være muligt at se de rykkerkørsler (opdaterede) hvor den pågældende lejer har været indeholdt og der vil også stå den saldo der blev rykket for.

 

Ved Opdatering vil gebyret angivet under rykkerkoder blive pålagt huslejen for den måned, der angives i Ikrafttrædelsesdato. Systemet tester dog på, om der er foretaget opkrævning for den pågældende måned, hvorefter gebyret pålægges måneden efter den måned, der sidst er opkrævet.