Kreditor

Navigation:  STANDARD > Opsætning > Firma > 3. Opsætning >

Kreditor

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Husk ved ændringer i Firma

 

1.Klik på Gemweb i værktøjslinjen.

2.Luk EG Bolig.

3.Åben EG Bolig og ændringen i Firma er trådt i kraft.

 

Kreditor

Manglende faktura rykkere

BS-plus

Energistyring

Drift og vedligehold

EDI

Kreditor

 

Fradato for  kreditor

Mulighed for at sætte dato på for hvor langt tilbage i tiden man ønsker at se kreditorposteringer.

 

Fradato for  debitor

Mulighed for at sætte dato på for hvor langt tilbage i tiden man ønsker at se debitorposteringer.

 

Jyske bank nr.

Hvis man benytter bankprogram fra Jyske Bank til kreditorbetaling, skal der her indtastes et startnr. Startnr. er fortløbende og bliver opdateret fra udbetaling til udbetaling.

 

Kreditnota

Der kan vælges imellem følgende muligheder for behandling af kreditnotaer:

 

1. Udlignes løbende - Når kreditnota overstiger fakturabeløb, vil betalíng til kreditor være på kr. 0,00 indtil der er modtaget faktura med beløb som samlet overstiger kreditnota.
Eksempel: Hvis der modtages en kreditnota på kr. 10.000, og de løbende fakturaer er på mindre beløb, vil disse akkumuleres, således at saldoen på kreditnotaen løbende bliver mindre. Først når vi har modtaget flere fakturaer, der samlet overstiger kr. 10.000 vil kreditor få en betaling på det overskydende beløb, kr. 3.000 i dette eksempel.
Samlet gæld til kreditor

Kreditonota     10.000            -10.000

Faktura a        4.000              -6.000

Faktura b        5.000              -1.000

Faktura c        4.000              +3.000

Ved næste betaling får kreditor får kun besked om at der betales kr. 3.000 for faktura c. Det kan således være svært for kreditor at se hvordan vi kommer frem til en betaling på kr. 3.000.

         

2. Udlignes ikke løbende - faktura betales. Når kreditnota overstiger fakturabeløb, vil betaling til kreditor blive på fakturabeløbet. Indtil der er modtaget faktura med beløb som samlet overstiger kreditnota.
Eksempel: Hvis der modtages en kreditnota på kr. 10.000, og de løbende fakturaer er på mindre beløb, vil disse blive betalt løbende.

Kreditnota vil først blive udlignet idet der kommer en faktura, der er på mindst kr. 10.000.

 

3. Udlignes ikke løbende - faktura betales ikke. Når kreditnota overstiger fakturabeløb, vil betaling til kreditor blive på kr. 0,00, indtil der er modtaget faktura med beløb som samlet overstiger kreditnota.
 

Eksempel: Hvis der modtages en kreditnota på kr. 10.000, og de løbende fakturaer er på mindre beløb, vil disse akkumuleres, således at kreditnotaen løbende bliver mindre.

Først når vi har modtaget flere fakturaer, der samlet overstiger kr. 10.000, vil kreditor få det overskydende beløb, kr. 1.000 i dette eksempel:

                                            Samlet gæld til kreditor

Kreditonota     10.000            -10.000

Faktura a        4.000              -6.000

Faktura b        5.000              -1.000

Faktura c        2.000              +1.000

 

Ved næste betaling får kreditor får besked om de 4 ovenstående fakturaer og kreditnotaer, således kreditor kan se, hvordan vi kommer frem til en betaling på kr. 1.000

 

Vi anbefaler at man benytter den 3. metode - "Udlignes ikke løbende - faktura betales ikke".

 

Standard udtrækstype i kreditorbetaling

Her kan du vælge om der som standard skal udtrækkes betalinger med eller uden projektnumre på fane 1. Udsøgning, når du har valgt Kreditor i rubrikken Udskrift i kreditorbetalinger (Kreditor- Kreditor - Betalinger):
 

 Drift - hvis du vælger denne, så vil der som standard være valgt at der kun bliver udtrukket kreditorbetalinger uden projektnumre.

 Projekt - hvis du vælger denne, så vil der som standard  være valgt at der kun bliver udtrukket betalinger med projektnumre.

 

Hvis du ikke vælger noget her, skal du altid selv vælge udtrækstypen af kreditorbetalinger på fane 1. Udsøgning i kreditorbetalinger (Kreditor- Kreditor - Betalinger), og du har også mulighed for at vælge en af de to ovenstående udtrækstyper.  

 

Selskab og Afdeling på advisering

Når der dannes en betalingsfil til brug i et bankprogram, kan selskab + afdeling tilføjes til betalingen, således at kreditor kan se hvilket selskab og/eller afdeling som foretager denne betaling. Informationen hentes ud fra hvilket selskab eller afdeling som faktura er bogført under.

 

Kreditorbetalinger på 0 sendes til banken

Hvis der er kreditorposteringer som tilsammen giver kr. 0,00, vil der ved betalingsudtræk til bankprogram blive udtrukket oplysninger, så kreditor kan se hvad der betales/modregnes.

 

Godkend ikke egne udtræk til betaling

Hvis man sætter markering her, så skal udtrækket godkendes af en anden person end den der har lavet udtrækket inden udtræk til banken på fane 2. Afmelding i Kreditorbetaling (Kreditor - Kreditor - Betalinger).

 

Kreditorfaktura pr. afdeling

Hvis der er sat markering i dette felt bevirker det at man ikke kan bogføre kreditorbilag i en afdeling og finansbilaget i en anden.

 

Kreditornr. ovf. til projekt

Hvis der sættes markering her vil kreditornummer overføres til projekt på finansudskrifterne.

 

Kreditornavn+fak til tekst

Ved markering, vil der ved bogføring af kassekladde blive tilføjet kreditornavn + fakturanummer til bogføringsteksten på kreditorposteringen.

 

Betalingsbetingelser

Her kan du oprette betalingsbetingelser til brug i kreditorkartoteket.

Klik på ny knap og indtast den ønskede betalingsbetingelse. Følgende forkortelser anvendes: Ciffer efterfulgt af #D for X antal dage, D# efterfulgt af ciffer for en fast dag i en måned, LM for løbende måned. To betalingsbetingelser kombineres med et +. Eks. Er 7D 7 dage og D7 er betaling d. 7 i hvor måned. Klik på gem for at gemme betalingsbetingelsen.

 

Fi-ident kræves: Med denne markering vil man i kassekladden få besked om at feltet "FI-ident" ikke må efterlades blank, hvis denne kreditor er sat op til denne type FIK-kort. Med denne markering vil feltet "FIIdent" blive markeret med rødt i WebFaktura, hvis oplysningen mangler og fakturaen vil stå som "Bogf. mangler".  

 

 

Manglende faktura rykkere pr. mail

 

Det er muligt automatisk at få sendt op til tre rykkere til kreditor, når der ikke er modtaget faktura i forbindelse med flytterekvisitioner.
Flere rykkere af samme type (1., 2. eller 3.) sendes samlet til samme kreditor. Reagerer kreditor efter fx første rykker, sendes eventuel anden og tredje rykker ikke.

 

Der udsendes kun fremadrettede rykkere og afsendelse sker indenfor tidsrummet mandag til fredag kl. 8-16. 

Udsendte rykkere vil i EG Bolig version 3 være angivet i oversigten i både Rekvisition (Status-kolonnen) og Flyttesag (rekvisitionskolonnerne). 

 

Rykker 1/2/3 - antal dage efter rekvisitionsdato

Angiv det antal dage, der skal gå fra rekvisitionsdato (dato for oprettelse) til kreditor skal modtage en rykker, og evt. en rykker nummer to og en rykker nummer tre (ved fortsat forsømmelse), med en påmindelse om en eller flere manglende faktura.

 

Slid og ælde, misligeholdelse og normalistandsættelse

Ønsker du at definere yderligere på hvilke typer flytterekvisitioner som der skal sendes rykkere ud på, kan du fravælge eksempelvis slid og ælde ved at sætte flueben ud for dette. Sætter du ikke flueben bliver der automatisk sendt rykkere ud på alle typer flytterekvisitioner.

 

Bemærk! Øvrig forudsat opsætning:

Der skal være påført overkategori og kategori (+ distributionsmetode: 'Mail' = standard) på hvert af de aktuelle tre dummy dokumenter 'Kreditor fakturarykker - Rykker 1/2/3'  i dokumentopsætningen (Standard > Opsætning > Rapport).

 

Der skal være defineret en e-mailskabelon af typen: 'Fakturarykker - Rykker 1/2/3'. Til mailskabelonen kan følgende flettefelter benyttes:  Rkvstam_Sel/Afd/Lejemaal/Lejer/Rekvisition/Arbejde/Kred. (EG Bolig2: Generelt > Diverse > Email).

 

Der skal oprettes en funktionsrolleart i firmakartoteket, hvor funktion = Rekvisitionsrykker (Standard - Opsætning - Firma - 3. opsætning - Generel - Funktionsrolleart).
Der skal angives et antal dage her EG Bolig 3 > Indstillinger > Generelt > Sikkerhed > Firma > Fane 3. Opsætning > Rekvisition/webfaktura > Rekvisition > feltet 'Rekvisition antal dage til rykker'

 

 

 

 

 

BS-plus

 

Slet fiktive BS-aftalenumre

Hvis der sættes markering ved dette felt, bliver fiktive BS-aftalenumre slettet automatisk, når aftalerne kommer tilbage fra Nets med nye aftalenumre.

 

BsPlus-Person opsæt

Her vælger du, hvad der skal valideres på i feltet Person reference på BS-Plus aftalerne. Du kan vælge i mellem:

Ingen

Numerisk

Cprnr
I henhold til GDPR frarådes det at benytte CPR-nummer som personreference i forbindelse med BS-plus-aftaler. Er det af hensyn til hidtil brug nødvendigt at benytte CPR-referencen, anbefaler vi, at I revurderer jeres sikkerhedsindstillinger i henhold til 'arbejdsbetinget adgang til fuld CPR-nummer' som GDPR foreskriver.

Næste Aftalenummer

Her står det næste fiktive BS-Plus aftalenummer. Det erstattes automatisk med det tildelte aftalenr fra Nets, når aftalen er blevet tilmeldt.

 

Kreditor

ved en markering her vil der ved oprettelse af BS-Plus aftaler automatisk bliver oprettet en kreditorlinje i bogføringsforslaget. Under bogføring vil kreditor både debiteres og krediteres.

 

Godkender påkrævet

Hvis du sætter en markering her, så skal feltet Initial altid udfyldes ved oprettelse af en BS-Plus aftale på fane 5. Aftaleoplysninger i BS-Plus (Kreditor-Kreditor-BS-Plus). Hvis ikke feltet er udfyldt, bliver du bedt om at indtaste det.

 

Dan Tiff til BS-plus

Sæt en markering her, hvis du ønsker dannelser af tiff-filer på BS-plus betalinger.

 

 

Energistyring

 

Procentafv. før advarsel ved energiaflæsning

Her kan du indtast den procentvise acceptabel afvigelse der skal testes op imod ved indtastning af målertal under Energistyring. Du har også mulighed for at indtaste individuelle acceptabele procentvise afvigelser på fane 7. i opsætningen under Afdeling-Energimålere.

 

Sammenlign målertal med

Her kan du vælge om der ved indtastning af målertal under Energistyring skal testet op imod:

Budgettal

Sidste års tal (aflæste)

 

Forrige års tal (aflæste)

 

3 år siden (aflæste)

 

4 år siden (aflæste)

 

5 år siden (aflæste)

 

Drift og vedligehold

 

DV Primoberegning på ultimo henlæggelse

Her kan der vælges, hvordan EG Bolig skal beregne primo saldoen i henlæggelsesbudgettet. Enten kan der vælges, om den skal tage ultimo saldoen fra sidste år, eller om den skal tage ultimo saldoen fra forrige år og lægge den til budgetsaldo fra sidste år.

 

Aut. henlæggelsebudgettering pr: Bruges til definere hvorledes drift og vedligeholdelsesmodulet skal beregne henlæggelser i henlæggelsesbudgettet. Du kan vælge mellem:

 

Ingen: manuel henlæggelse.

 

Aktivitet: Henlæggelsesbeløbet beregnes som en jævn fordeling over årene på baggrund af anvendelsesbudgetterne, jf. eksempel 1 nedenfor.

Du kan dog styre, at fordelingen tager højde for slutdato og henlæggelses startår, jf. eksempel 2 nedenfor.

 

Eksempel 1
Henlæggelse til en aktivitet, som gentages med kr. 1 mio. hvert 5. år, første gang i 2015, ønskes fordelt jævnt over årene

År = 2015

Hyppighed = 5

Dermed beregnes kr. 200.000 i henlæggelse pr. år i alle.

I anvendelsesbudgettet fremgår en udgift på 1 mio. i 2015, 2020, 2025 o.s.v.

 

Eksempel 2

Henlæggelse til en engangsudgift på 1. mio. i 2017 ønskes fordelt over 10 år fra 2015-2024

År = 2017

Slutdato = 2024

Henlæggelses startår = 2015

Hyppighed = 10

Dermed beregnes kr. 100.000 i henlæggelse i årene 2015-2024

I anvendelsesbudgettet fremgår en udgift på 1 mio. i 2017

 

Undergruppe: Der vises ikke udspecificerede beløb pr. aktivitet. Der regnes sammen pr. undergruppe. Henlæggelserne skal dog fortsat tastes på hver aktivitet.

 

Hovedgruppe:  Der vises ikke udspecificerede beløb pr. aktivitet eller undergruppe. Der regnes sammen pr. hovedgruppe. Henlæggelserne skal dog fortsat tastes på hver aktivitet.

 

Total:  Der vises ikke udspecificerede beløb pr. aktivitet, undergruppe eller hovedgruppe. Der regnes kun sammen på zz.030. Henlæggelserne skal dog fortsat tastes på hver aktivitet.

 

 

 

EDI

 

EDI-Bogføringstekst

Her kan du ved hjælp af klik på pil vælge mellem to muligheder for bogføringstekst ved bogføring af terminsfiler under EDI.

 

Validér forbrugsfaktura

Sættes denne markering, så vil forbrugsfakturaer bliver valideret specielt. Hvis markeringen ikke bliver sat vil de blive valideret og indlæst som alle øvrige fakturaer.
Denne markering spærrer desuden for ændring af Kreditor på en måler, hvis der er forbrugsfakturaer på måleren.

 

Automatisk bogføring af forbrugsaftaler

Ved en markering her, vil en forbrugsfaktura der kommer igennem med OK, i både formkrav og validering, få status "Til bogføring" med det samme og skal ikke behandles manuelt i WebFaktura.

 

Massegodkend forbrugsfakturaer

Ved en markering her kan man udsøger alle fakturaer med en bestemt afvisningsårsag, så fremkommer en knap til at godkende alle over én kam. Derved sendes de til bogføring.