Mere - knap

Navigation:  LEJER > Lejer > Lejerkartotek >

Mere - knap

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Ved at klikke på mere øverst til højre i Lejerkartotek kommer der en menu frem. Her kan du vælge:

 

Personsamtykker: Linker til oversigt over lejer og eventuel samlevers samtykker i EG Bolig version 3 med mulighed for redigering.

 

Ændring af tomgang: Her kan du ændre tomgangstypen fra fx almindelige tomgang til kommunetomgang eller fra kommunetomgang til almindelig tomgang.

Bemærk, at ændring til Kommunetomgang forudsætter, at der er tilknyttet en kommune til lejemålet (EG Bolig version 3: Indstillinger > Generelt > Adresser > Kommuner).

 

Ændres til kommunetomgang, skal der vælges om tomgangen hæfter for hele huslejen eller kun nettoleje.
Du vil også få besked på at udfylde Ordrereference, Personrefeference og Inst. intern konteringsnr. (oplysninger I har fra kommunen) samt evt. Eannr. (Generelt > Diverse Kommuner).

Er der allerede er bogført på tomgangen og er de aktuelle bogføringer ikke tilbageført, vil du få en advarsel om, at bogføringerne skal tilbageføres manuelt.

 

Lejer dokumenter: Dette felt bliver kun brugt, hvis I kører med dokumenthåndtering (Webdok). Du kan ved valg af dette menupunkt se de dokumenter, der er journaliseret på lejeren. for at kunne se lejerdokumenter, du ikke selv har journaliseret, skal du som bruger have gruppen Alle tilknyttet i Brugeroplysninger under feltet Dokumenthåndtering. Lejerdokumenter bliver journaliseret automatisk, når der bliver udskrevet til printer, hvis der er markering i Journalisering under Bogføring - Dokumenthåndtering på fane 3. Opsætning i Firma (Standart - Opsætning - Firma) samt i Standard - Opsætning - Rapport i feltet Kategori.

 

B-ordning: Viser et B-ordningskontokort for den aktuelle lejer. Der bliver kun vist transaktioner fra regnskabsårets begyndelse til dato samt primosaldo. Du kan også udskrive fra Lejer - Lejer - Kontokort, hvor der også er flere udsøgningsmuligheder.

 

Ekstra girokort: Her kan du lave en udskrivning af ekstra girokort til de lejere, der har en markering for dette i Lejerkartotek fane 1. Lejer (Lejer  - Lejer - Lejerkartotek). Ekstra girokort kan du skrive ud, hvis lejer har mistet sit girokort, eller hvis I kører girokort ud for 3 måneder, og der er sket ændring siden sidste opkrævning. Markering for ekstra girokort i Lejerkartotek fane 1.  Lejer (Lejer - Lejerkartotek) vil også blive sat automatisk efter indlæsning af boligsikringsdiskette.

 

Fraflytter transaktioner: Viser et fraflytterkontokort for den aktuelle lejer. Her bliver alle transaktioner vist uanset periode. Du kan også udskrive fra Lejer – Lejer – Kontokort, hvor der er flere udsøgningsmuligheder. Den sidste blanket, der er valgt ved udskrivning fra Lejer – Lejer – Kontokort er også den, der bliver anvendt ved udskrift via knappen mere.

 

Indflytter transaktioner: Viser et indflytterkontokort for den aktuelle lejer. Her bliver alle transaktioner vist uanset periode. Du kan også udskrive fra Lejer – Lejer – Kontokort, hvor der også er flere udsøgningsmuligheder. Den sidste blanket, der er valgt ved udskrivning fra Lejer – Lejer – Kontokort er også den, der bliver anvendt ved udskrift via knappen mere.

 

Lejeart til kontrakt: Her kan du angive lejeart, som kun skal opkræves i forbindelse med lejekontrakt. Disse lejearter oprettes i Generelt– Lejer – Lejeart og SKAL have lejetype 915 (Kontrakt - Opkrævninger). Lejearten kan du oprette ved valg af dette menupunkt. Du kan oprette på tre niveauer – selskabs- afdelings- og lejemålsniveau. Du kan også vælge respektiv lejeart (hvis der er flere med lejetype 915) samt start og evt. slutdato for hvornår lejearten til kontrakt skal gælde. Endelig skal du angive beløbet, der skal opkræves.

 

Lejemål dokumenter: Dette felt bruges kun, hvis der køres med dokumenthåndtering (Webdok). Du kan ved valg af dette menupunkt se de dokumenter, der er journaliseret på lejemålet. Du skal dog som bruger have gruppen Alle tilknyttet i Brugeroplysninger under feltet Dokumenthåndtering for at kunne se lejemåldokumenter, du ikke selv har journaliseret. Lejemåldokumenter bliver journaliseret automatisk, når der bliver udskrevet til printer, hvis der er markering i journalisering i Firmakartotek samt i Standard - Opsætning - Rapport i feltet Kategori.

 

Lejemåls historik: Her kan du indtaste linjer som vedrører lejemål og som følger lejemålet. Alle felterne skal du  udfylde manuelt. Hvis ikke du udfylder noget i Arten, vil EG Bolig selv tilføje arten G for Generel. Hvis du ikke taster noget i Dato eller Initial, vil EG Bolig selv sætte dette ind som dato/tid, hvor der tastet samt initial for den bruger, der har tastet. I tekstkolonnen kan der f.eks. skrives, Køleskab tilhører lejemålet. Når linien bliver opdateret ved at gå ned på næste tomme linie, vil programmet selv udfylde de kolonnerne, hvor der ikke er udfyldt noget manuelt.

OBS felt: Hvis du ønsker at gøre opmærksom på en oplysning fra Lejer eller Lejemåls historik i eks. Lejerkartoteket eller Kontrakt skal du udfylde feltet Obs. ved klik på pil og vælge Lejerkartotek eller Kontrakt. Så vil feltet OBS komme frem på lejer i Lejerkartotektet eller på lejemålet i Kontrakt. Vælger du Generelt bliver historikken vist på Interessent, Medlem og Lejer. Alle brugere af EG Bolig kan efterfølgende klikke på feltet og får bemærkningen vist. Ved dobbeltklik på bemærkningsfeltet kan de komme direkte over i Lejer eller Lejemåls historik.

 

EG Bolig har allerede nogle forudbestemte historiktyper, men du kan også selv oprette flere typer. Historiktyper opretter du i under Generelt på fane 3. Opsætning i Firma (Standard -Opsætning - Firma). Nye historiktyper SKAL bestå af en historikkode på minimum 3 karakterer og maksimum 5 karakterer, f.eks. KØK for køkkenrenovering i afdelingen. Øvrige historiktyper bliver brugt og er defineret af EG Bolig. Historiktyperne kan du anvende både på medlem, lejer, lejemål, kreditor, selskab og afdeling.

 

Lejemål log: Her kan du se de rettelser, der er i logfilen på lejerniveau.

 

Lejer historik: Her kan du se de linier, der er registreret i historikken på den aktuelle lejer. Hvis der i den nederste tabel i Standard – Opsætning – Rapport er sat markering i feltet Til Historik ud for nogle dokumenter, vil der automatisk blive indsat en linie i historikken, når de bliver udskrevet til lejeren. Linjen vil indeholde oplysninger om historiktype, dato og tidspunkt for udskrift, brugerinitialer samt stien for dokumentet. Hvis der udskrives rykkerbreve med markering i historik, er det IKKE dato for udskrift, men dato for Pr. dato for rykkerkørsel.

OBS felt: Hvis du ønsker at gøre opmærksom på en oplysning fra Lejer eller Lejemåls historik i eks. Lejerkartoteket eller Kontrakt skal du udfylde feltet Obs. ved klik på pil og vælge Lejerkartotek eller Kontrakt. Så vil feltet OBS komme frem på lejer i Lejerkartotektet eller på lejemålet i Kontrakt. Alle brugere af EG Bolig kan efterfølgende klikke på feltet og får bemærkningen vist. Ved dobbeltklik på bemærkningsfeltet kan de komme direkte over i Lejer eller Lejemåls historik.

 

Lejer log: Her kan du se de rettelser, der findes i logfilen på lejerniveau.

 

Lejer lån: Oprettelse af Lån.

 

Lejer transaktioner: Viser et lejerkontokort for den aktuelle lejer. Der bliver kun vist transaktioner fra regnskabsårets begyndelse til dato samt primosaldo. Du kan også udskrive fra Lejer – Lejer – Kontokort, hvor der også er flere udsøgningsmuligheder. Den sidste blanket som er udskrevet på fra Lejer – Lejer – Kontokort, er også den der anvendes ved udskrift via knappen Mere.

 

NI-beløb: Her kan du angive oplysninger om NI-beløb, hvis I ikke gør brug af NI-definering i Selskabskartotek.

 

Nøgle kartotek: I Nøglekartoteket kan du registrere nøgler på den enkelte lejer.

 

Råderet:  Klik her for oprettelser af Råderet på et lejemål (Lejer - Lejer - Råderet).

 

Sidste tilbud: Udskrift af sidste tilbud på lejemålet (svarer til tilbudslisten).

 

Tekniske installationer: Tekniske installationer på lejemål kan du angive her. Varerne du kan vælge her skal være oprettet i Kreditor - Kreditor - Lager.

 

Breve: Viser en liste over den korrespondance der har været på lejemålet.

 

Vaske transaktioner: Udskriver vaskeritransaktioner for den aktuelle lejer. Der bliver kun vist transaktioner fra regnskabsårets begyndelse til dato samt primosaldo.

 

Vis Roller: Viser et skærmbillede med de roller den aktuelle lejer har eller har haft.

 

Udbetal NI: Her kan du bestille udbetaling af NI til ny lejer enten via check eller til modregning i indskud.

 

Lejemål overtages af samlever: Denne funktion bytter om på lejer og samlevers navn og overfører lejers oprykningsventeliste til samlever, hvis samlever ikke er på opryknigsventeliste eller har en nyere opnoteringsdato i forhold til lejer. Samtidig sletmarkeres lejers oprykningsventeliste. Benytter I Crosswork, vil I ved valg af "samlever overtager lejemål" blive spurgt, om dokumenter i CrossWork på lejer skal overflyttes til samlever.

 

Klager: Her kan du oprette beboerklager og holde styr på datoer fx i forhold til beboerklagenævnet. Klik på "Opret ny" og udfylde derefter skemaet. Der kan være forskellige kategorier for klager. Kategorier kan du oprette i Generelt - Lejer - Klagekategorier. Se tidligere oprettede klager: Placer musen i feltet "Registreringstidspunkt og tryk på ALT + pil ned, så får du vist en liste over de allerede oprettede klager og du kan klikke på den som du ønsker at se på skærmen.  

 

Ejendomskontorsystem: Ejendomskontorsystem.

 

Lejerpristal: Her angives de oplysninger der skal bruges, i forbindelse med erhvervsreguleringen. Pristalsoplysningerne kan du oprette under Generelt - Lejer - Erhvervsregulering/Pristal.

 

Udbetalt vedligeholdelse: Her kan du bestille og bogføre udbetaling af indvendig vedligeholdelse (B-ordning) til lejer via:

 

1.Bank - udtrækket overføres til kreditorbetalinger (Kreditor-Kreditor-Betaling), hvor den hentes frem via "Manuelle betalinger". Bogføring sker under udbetalingen og ikke under kreditorbetalingen.

 

2.NemKonto - udtrækket overføres til kreditorbetalinger (Kreditor-Kreditor-Betaling), hvor den hentes frem via "Manuelle betalinger". Bogføring sker under udbetalingen og ikke under kreditorbetalingen. Obs! Udbetaling via NemKonto forudsætter lejers samtykke.
Mulighed for påmindelse:
Hvis du ved at klikke på funktionen "Lejemål overtages af samlever" ønsker at få vist en boks med en påmindelse om, hvad der ellers skal gøres i forbindelse med at samlever overtager lejemålet, så kan det sættes op i Firmakartoteket (Standard - Opsætning - Firma) under fane 3. Opsætning - Husleje - Diverse feltet "Påmindelse ved overtagelse af samlever".

 

Synsrapport: Ved klik på denne kommer et skærmbillede, hvor du kan vælge rapport ved klik på pil og derefter markere om du vil udskrive til skærm eller printer i feltet Udskrift på.

 

Standard dokumenter: Her kan du bestille standarddokument fra Word. Funktionen kan med fordel benyttes ved standardskrivelser, hvor du blot fletter med lejer- eller samlevernavn - og adresse. Dokumentet kan du enten udpege fra gang til gang, eller du kan lægges faste dokumenter ind under dokumentopsætningen i standardopsætning (Standard - Opsætning - Rapport, programnavnet skal være 'lejer - standard').

 

Der flettes til flettefelterne under 'lejer' i Word. Dog kan Adresse_navn også benyttes til automatisk skift mellem flet af lejer ellers samlevers navn.

Marker om der skal udskrives til lejer eller samlever, der kan ikke udskrives til begge på en gang.  

 

Benytter I GO:Bolig, vil standard dokumenter bliver sendt direkte til print, hvis de ikke skal mailes, dvs. når der mangler e-mailadresser på lejer.

I Webdok journaliseres på lejer, i Go:Bolig og Crosswork journaliserer på interessent.

 

Lejemåls rekvisitioner: Link til Rekvisitioner.

 

Pct. trappe: Ved klik på denne får du mulighed for at oprette en trappelejedefinition, der fortæller hvornår der skal ske trappelejestigninger, hvor meget den er på og hvordan (kr. eller %). På baggrund af denne definition vil EG Bolig være i stand til at regulere et eksisterende tilsvar ved at opdatere et der ligger på den pågældende trappelejedato (Start dato) eller ved at indsætte et nyt tilsvar pr. denne dato, med tillæg af den konkrete trappelejedefinition.

Gentagelse af trappelejedefinition

Hvis du ønsker at gentage en trappelejedefinition, kan du klikke i kolonnen "Auto" ud for den definition, du ønsker at gentage. Herved får du lov til at indtaste en dato (dd-mm-åååå) for, hvornår denne definition skal gentages til og med. Sletning af en linje

Hvis du ønsker at slette en linje, skal du først have markeret i en kolonne på den linje du vil slette, og derefter kan du så markere hele den linje du vil slettet. Tryk derefter på "Delete" og svar "Ja" til at du vil slette linjen.

Igangsætning af regulering/ajourføring

Regulering/ajourføring af trappeleje skal du manuelt igangsætte løbende under Lejer-Lejer-Trappeleje ajourføring.

 

Forløb for trappeleje

1.Opret Tilsvar på lejer som normalt, men husk at når der er tale om trappeleje, så kræves det at   tilsvaret har specifik lejernummer angivet. Det kræves samtidig at startdatoen ligger FØR den ikrafttrædelsesdato som vil være gældende på den første regulering.
Der kan ikke oprettes en trappelejedefinition på en lejeart, der ikke er oprettet som tilsvar på lejer.
 

2.Opret en trappelejedefinition på lejer via Lejekartoteket-Mere-knappen-Trappeleje:

Vælg i skema hvilke Lejearter, der skal reguleres

Indtast Start dato  for hvornår der skal ske en stigning

Vælg om stigningen skal være på Beløb eller Procent i kolonnen Type

Indtast stigning i beløb eller procent i kolonnen Beløb

I kolonnen Opdateret kan du se om der er kørt en ajourføring af stigningen via Lejer-Lejer-Trappeleje ajourføring. Ved Nej er der endnu ikke kørt en ajourføring.

 

Opret flere linjer på en gang for trappeleje
Du kan ved klik på grå felt i kolonnen Auto, oprette flere linjer på én gang ud fra den linje du står på, hvis linje allerede er oprettet og opdateret (gøres ved tryk på Pil ned, så blyant er væk fra linjen). Angiv en dato (dd-mm-åååå) frem i tiden. Det virker kun hvis der ikke findes fremtidige trappelejelinjer i forvejen med samme lejeart på samme lejer.
 

3.Kør en trappelejeopdatering via Lejer-Lejer-Trappeleje ajourføring. Husk at lave en plan for hvornår der skal opdateres, da det ikke sker automatisk og at man skal sikre sig at alle tidligere trappelejeændringer og andre varslinger er blevet ajourført inden  der ajourføres/opdateres her.

 

Trappe mere lejer

 

4. Flette felter til Trappeleje findes under Den Gule Mand gul_mand  i Word i mappen "Trappeleje".

 

 

Energimærker - et link, der fører dig til Energimærker

 

Digital post - et link, der fører dig direkte til e-Boks oversigten.