Fane 3. Lejemål

Navigation:  LEJER > Lejer > Lejemålskartotek >

Fane 3. Lejemål

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

I fane 3. Lejemål (Lejer - Lejer - Lejemålskartotek)  tastes generelle oplysninger, der er gældende for lejemålet, uanset hvilken lejer, der bor der.

 

Betydning af felter

 

Lejemålstype: Skal udfyldes, da lejemålstypen bl.a. bruges til styring af venteliste, opsigelsesperiode og gebyrer. Den pågældende type vælges ved klik på pil ved feltet. Typerne oprettes under Generelt-Lejer-Lejemålstyper. Eksempler på lejemålstyper: Lejlighed, værelse, enkeltværelse (denne overføres til Huslejeregistret), ungdomsbolig, institution m.v. Lejemålstypen er også bestemmende for afkrydsning i lejekontrakt for familie-, ungdoms- og ældrebolig. Du kan kun sætte denne til "Supplementsrum", hvis lejemålet endnu ikke er mappet til et LBF lejemål (Lejer - Huslejeregistret - LBF sammenligning).

 

Lejlighedstype: Kan vælges ved at klikke på pil ved feltet. Lejlighedstyperne oprettes under Generelt-Lejer-Lejemålstyper.

Her vælges fanebladet Lejlighedstyper. Kan bl.a. bruges til at anføre lejemålet er i 2 etager, eller at der er altan.

 

Rykkerkode: Rykkerkode for pågældende lejemål vælges her. De enkelte rykkerkoder oprettes under Generelt-Lejer-Rykkerkoder. Denne rykkerkode er afgørende for, hvornår der beregnes gebyr samt hvor meget gebyr der beregnes ved rykkerkørslen.

 

Flyttekode: Bruges til at overstyre Flytteberegning i Afdelingskartotek fane 4. Bolig. Skal anvendes her, hvis den ikke er ens for alle lejemål i afdelingen.

 

Skattebillet: Her indtastes henholdsvis gammel og ny skattebillet fra ejendomsvurderingen.

 

Girosortkode: Tekstfelt, hvor evt. kode angives til sortering af girokort/FI-kort. Der kan både tastes cifre og bogstaver. Ved valg af sortering efter Girosortkode ved udskrift, vil kortene komme i alfabetisk- eller nummerorden efter den kode, der indtastes i dette felt.

 

Antal rum: Antal rum i lejemålet. Benyttes bl.a. til ventelisten og lejekontrakt.

 

Antal kamre: Antal kamre i lejemålet. Feltet er egentlig erstattet af Antal rum, hvilket betyder at det samlede antal rum tastes i dette felt, hvorfor feltet Antal kamre har antal stående til 0.

 

Carportnr.: Nummer på evt. tilhørende carport til lejemålet. Kan f.eks. flettes til tilbudsbrev og lejekontrakt. Hvis der i dette felt findes et nummer så vil der til Huslejeregisteret blive overført et "Ja", der er ensbetydende med at der er carport til lejemålet. Hvis der ikke står noget nummer i dette felt, vil der automatisk blive overført et "nej" til Huslejeregistret.

 
Felt ved siden af Carportnr.: Hvis denne markering er sat, så vil det til Huslejeregistret bliver overført et "muligt", hvis der ikke står noget tal i feltet Carportnr.  

 

Garagenr: Nummer på evt. tilhørende garage til lejemålet. Kan f.eks. flettes til tilbudsbrev og lejekontrakt. Hvis der i dette felt findes et nummer så vil der til Huslejeregisteret blive overført et "Ja", der er ensbetydende med at der er garage til lejemålet. Hvis der ikke står noget nummer i dette felt, vil der automatisk blive overført et "nej" til Huslejeregistret.

 

Felt ved siden af Garagenr.: Hvis denne markering er sat, så vil det til Huslejeregistret bliver overført et "muligt", hvis der ikke står noget tal i feltet Garagenr..

 

Loftrumsnr.: Nummer på evt. tilhørende loftsrum til lejemålet. Kan f.eks. flettes til tilbudsbrev og lejekontrakt.

 

Kælderrumsnr.: Nummer på evt. tilhørende kælderrum til lejemålet. Kan f.eks. flettes til tilbudsbrev og lejekontrakt.

 

P-pladsnr.: Nummer på evt. tilhørende parkeringsplads til lejemålet. Kan f.eks. flettes til tilbudsbrev og lejekontrakt.

 

Anvis Kriterie: Her kan du indtaste et anvisnings kriterie, f.eks. bloknummer, til brug for anvisningsregler under den manuelle venteliste (Generelt - Medlem- Ventelisteopsætning - Anvisningsopsætning).  

 

 

I tabel med Andel type og Antal kan der vælges, hvilke lejemålsandels typer, der er i lejemålet og hvor mange der er af hver type til brug under forbrugsafregning. Selve vægtningen af de enkelte andele sætte i forbindelse med opretningen af dem (Generelt-Lejer-Lejemålsandele typer).

 

 

andele

1.Find de mulige andels typer ved klik på pil (1) i tabellen.

2.Marker den andels type du vil sætte på lejemålet (2).

3.Indtast antallet af denne andels type i lejemålet (3).

Antal Radiator: Antal radiatorer i lejemålet.

 

Alt. ops. periode: En evt. alternativ opsigelsesperiode kan indtastes for lejemålet. Denne vil overstyre den opsigelsesperiode, der er oprettet under Generelt – Lejer – Lejemålstyper. Eks. 3M= 3 måneder, 3½M= 3 måneder til den 1. og 6U= 6 uger. Skal sættes på lejemålet, hvis der er forskellige opsigelsesperioder for samme lejemålstype.

 

Genudlej. Dage.: Her skal stå et antal dage til udlejning i forbindelse med fraflytning. Hvis der f.eks. står 0 i Genudlej. Dage, vil programmet forvente genudlejning samme dag, som datoen i feltet Fraflytningsdato i Lejerkartotek - 1. Lejer. Ny lejer vil så have samme indflytningsdato som fraflytningsdato på fraflytteren.

Står der 14 i feltet, beregnes ½ måned med indflytning til den 1. eller 15. i en måned.

Står der 31 i feltet, beregnes 1 måned med indflytning til den 1. eller 15. i en måned uanset hvor mange dage der er i måneden.

Skriver du f.eks. 30 i feltet, vil systemet beregne præcis 30 dage uanset om det passer med den 1. eller 15. i en måned.

 

Der er mulighed for at styre indflytning/fraflytning på skæve datoer. Markering sættes i Firma (Standard - Opsætning- Firma) under fane 3. Opsætning - Husleje - Opkrævning i feltet "Opkræves pr. dag" , hvilket betyder der kan lejes ud pr. den dato, man måtte have lyst til. Du kan godt have samme fraflytnings-/indflytningsdato, men fraflytteren vil så kun hæfte til dagen før den ny lejer flytter ind, f.eks. vil fraflytter hæfte til 14. i måneden og indflytter fra den 15. i måneden. Hvis du vælger at sætte markering her, kan du ikke bare ændre det igen, da forbrugsafregninger så bliver forkerte.

 

Turnusarbejde: Dette felt vil bliver automatisk udfyldt med datoen fra en rekvisitions "udført dato", når rekvisitionen bliver bogført og der på rekvisitionen er en markering i feltet "Turnusarbejde".

 

Eksternt LM.nr.: Felt til alternativt lejemålsnr., hvis lejemålet anvendes i eksternt system. Benyttes også af nogle kunder i forbindelse med e-Bolig til at sætte en fiktivt afdeling på lejemålet, til brug for visning af afdelingsbilleder.  

 

Bruttoareal: Arealstørrelse for lejemålet i kvm. Bruges f.eks. til varsling, fordelinger i kassekladden, forbrugsregnskab og tilbud.

 

Ved forbrugsafregning i henhold til bruttoareal, kan der i forbindelse med genhusning angives et specifikt bruttoareal pr. periode - periodestyret bruttoareal:
Dobbeltklik i feltet og en periodetabel til bruttoarealer åbner nedenfor. Her skal den aktuelle startdato og det aktuelle bruttoareal indtastes. Bemærk, at når først tabellen benyttes, skal arealer fortsat ændres herfra.

 

Når der angives et periodestyret bruttoareal, kan der samtidig angives et nyt periodestyret BBR areal på perioden. Begge kolonner skal uanset udfyldes. BBR areal på lejemål opdateres automatisk via natjob.

 

Lejemaal_ForbrugsForbrugsafregning_Bruttoareal_

 

Arealet hentes pr. startperiode i forbrugsregnskabet. Når der er angivet specifikke bruttoarealer pr. periode vil flettefeltet 'Bruttoareal' flette med det aktuelle antal m2 i lejekontrakter, varslinger, lejemål og tilbud ud fra den dato, der sendes med til flettefunktionen fra det aktuelle modul. Hvor der ikke sendes en dato med, skal der manuelt indsættes m2 for aktuel dato.

 

BBR areal: Arealstørrelse til BBR.
Når der angives et periodestyret bruttoareal, kan der samtidig angives et nyt periodestyret BBR areal på perioden. Begge kolonner skal uanset udfyldes. BBR areal på lejemål opdateres automatisk via natjob.

 

Vurderingsleje: Angivelse af vurderingslejen. Denne størrelse kan bruges i forbindelse med varsling, forbrugsafregning og fordelinger i kassekladden.

 

Spec. krit. 1-5: Her vælges evt. specielle kriterier for lejemålet, som kan benyttes ved søgning og udskrivning af lejerlister og -breve. Ved at klikke på pilen fremkommer et rullepanel med valgmuligheder. De oprettes under Generelt - Lejer - Specielle kriterier. Der kan også defineres egne Overskrifter til Spec. krit. 1-5 under Generelt – Lejer – Specielle kriterier.

 

Handicap bolig: Markering for om lejemålet er en handicapbolig. Det kan have betydning ved tilbud, hvis der gives fortrin for ældre og handicappede.

 

Til kommunen: Markering for om lejemålet skal tilbydes kommunen. Hvis feltet er markeret på lejemålet, vil der, når lejemålet indtastes i tilbudsmodulet, komme en boks, der siger: "Dette lejemål skal altid udlejes til kommunen". I tilbudsmodulet lavet tjek på, om der er markering i feltet, inden der sker tjek på, om der findes en anvisningstype. Markering i feltet vil således 'overstyre' en evt. anvisningsregel. Dette betyder dog ikke, at der ikke findes en registrering af anvisningstype.

 

K-Til kommunen: Markering for om lejemålet skal tilbydes kommunen som en K-bolig.

 

Internet - Standard: Dette felt anvendes kun, hvis man kører e-bolig (hjemmeside): hvis der er markering i dette felt, vil dette lejemål blive vist i boligoversigten på hjemmesiden.

 

Internet - Ledig: Benyttes til visning på hjemmesiden Danmarkbolig.dk samt på fællesopnoteringernes hjemmeside. En sat markering, vil blive fjernet ved bogføring af kontrakten. Hvis den bogførte kontrakt tilbageføres, vil markeringen blive sat igen.

 

Feltet er tilknyttet Huslejeregistrets 'LejekontraktTomgangsledigVisesIkkeIndikator', på den måde, at tomgange kun bliver vist som ledige på hjemmesiden danmarkbolig.dk, hvis der er markering i feltet 'Internet - Ledig'.

 

 

Udenfor anv.regler: Lejemålet holdes udenfor eventuelle anvisningsregler og tildeles udelukkende i henhold til gældende ventelisteopsætning (Generelt > Medlem > Ventelisteopsætning/> Anvisningsopsætning).

 

Fælleskøkken: Sæt en markering her, hvis lejemålet har fælleskøkken, og denne information vil bliver overført til Huslejeregistet.

 

Husdyr: Her vælges kriterium for husdyrhold i lejemålet. De forskellige kriterier oprettes i EG Bolig version 3 under Indstillinger > Venteliste. Kan også vælges på medlem og udsøges på i tilbud.

 

Kommuneforpl.: Her kan du vælge om kommunen ved tomgang er forpligtet til at betale for nettolejen eller hele huslejen.

Hvis du vælger nettoleje skal der i lejeartskartoteket (Generelt-Lejer-Lejearter) være angivet, hvilke lejearter der er nettoleje.

I forbindelse med fraflytning og indtastning af fraflytters nye adresse, skal kommunens adresse og oplysninger vedr. elektronisk faktura og opkrævningstype angives. Kommunens adresse bliver hentet automatisk, hvis Kommunenr. er angivet på lejemålet på fane 2. Lejemål. Ved bogføring af opsigelsen skal der oprettes en kommune-tomgang med kommunens adresse som opkrævninsadresse og rykkeradresse. Ved opkrævning vil kommunen blive opkrævet hele huslejen eller kun nettohuslejen afhængig af hvad der er valgt i dette felt.

Ved nettoleje vil den del af lejen, som ikke opkræves hos kommunen, blive opkrævet og udlignet som ved almindelige tomgange. Hvis der til et lejemål er tilhørende bilejmål, må hovedlejemål og bilejemål afregens hver for sig. Der vil blive foretaget rykkerkørsel på kommune-tomgange.

 

Støtteberettiget: Feltet bruges til indberetning til Huslejeregistret og her skal du tage stilling til om lejemålet er støtteberettiget eller ej. Hvis feltet er tomt/blank eller der stå "Ja", så vil lejer i lejemålet kunne søge om boligstøtte og måske få det. Eksempler på lejemål der ikke er støtteberettiget er f.eks. erhvervslejemål, ejerlejligheder og andelsboliger.

 

Særlige vilkår: De valgte særlige vilkår bruges til at udskrives på lejekontrakt. De kan anføres på 3 niveauer, nemlig selskabs-, afdelings-, og lejemålsniveau. Hvis de er anført i Selskabskartotek - 1. Faste, vil de gælde for alle lejemål i det pågældende selskab. Hvis de er anført i Afdelingskartotek - 4. Bolig, vil de gælde for alle lejemål i den pågældende afdeling. Hvis de er anført her i dette faneblad, vil de kun gælde på lejemålet. Hvis der både findes særlige vilkår i selskabs-, og afdelingskartotek samt på lejemålet, vil alle vilkårene udskrives på lejekontrakt. De særlige vilkår oprettes under Generelt - Lejer - Særlige vilkår.

Du kan tilføje både start- og slutdato på særlige vilkår. Ved fletning med særlige vilkår under lejerbreve medtages kun de vilkår,  der er aktive pr. dags dato.

Ved kontrakt og tilbud medtages kun de vikår, der er aktive på indflytningsdatoen.

Få vist tidligere særlige vilkår ved at dobbelt klikke i tabellen. De forsvinder igen ved dobbelt klik.