Medlemsopkrævning

Navigation:  MEDLEM >

Medlemsopkrævning

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Medlemsopkrævning dannes under Medlem - Opkrævning. Beløb for opkrævningerne hentes fra Generelt-Medlem-Gebyr.
For at kunne foretage medlemsopkrævning skal du som bruger have adgang til mapperne Nets og Bank defineret i Standard > Opsætning > Firma > 2. Stier.

 

Flettefelter

Ved udtræk til Nets kan følgende flettefelter anvendes i feltet "opkrævningstekst".

Skal flettefelterne benyttes i girokort, som I selv skriver, skal den aktuelle rapport tilrettes.

 

[FIRMA_NAVN]

[SELSKAB_NAVN]

 

[MEDLEM_NR]

[MEDLEM_INTERESSENTNR]

[MEDLEM_SELSKAB]

[MEDLEM_NAVN]

[MEDLEM_SAMLEVER]

[MEDLEM_ADRESSE]

[MEDLEM_LOKALBY]

[MEDLEM_POSTBY]

[MEDLEM_LAND]

[MEDLEM_EMAIL]

[MEDLEM_VOKSNE]

[MEDLEM_RUMMAX]

 

[MEDLEMSOPKRÆVNING_MEDLEMSELSKAB]

[MEDLEMSOPKRÆVNING_INTERNEKSTERN]

[MEDLEMSOPKRÆVNING_BELØB] (= opkrævninger i alt)

[MEDLEMSOPKRÆVNING_STATUSTEKST]

 

Følgende flettefelter kan benyttes her i EG Bolig version 2, men ikke i version 3:

[MEDLEM_BARN]

[FOEDSELSDATOER] = på børn

[AFDELINGER] = liste af ønskeafdelinger

[PERIODESTART], [PERIODESLUT] = opkrævningsperiode

[TELEFON] = selskabets tlf1

[EMAIL] = selskabet email

 

 

Moms
Hvis en gebyrkonto er markeret med udgående moms i kontokartoteket og der ikke er relaterede konti på denne konto, vil der ved bogføring af indbetalinger på alle former for medlemsgebyr  automatisk blive udtrukket moms til bogføring på konto for udgående moms.

Medlemsopkrævning af opnoteringsgebyr kan også ske på et enkelt medlem via Medlemskartotek og via knappen mere.

 

Endeligt kan medlemmer opkræves/indbetale via hjemmeside, hvis man kører E-bolig.

 

Fakturanummer

Der tildeles fortløbende fakturanumre under medlemsopkrævningen. Sidste fakturanummer hentes fra firmakartoteket (ikke synligt felt).

Hvis der sker en genudskrivning anvendes samme fakturanummer som sidst.

Fakturanummer indsættes på opkrævning til PBS og det kan ses på medlemstransaktionen.

Hvis fakturanummer ønskes på girokort, skal girokortet tilrettes.

Denne funktion træder virker først ved opdatering til EG Bolig pakke 2.21, medmindre man henvender sig til supporten.

Fakturanummer starter med nr 1, men kan ændres ved henvendelse til support.

 

 

Der kan opkræves følgende i medlem-opkrævning:
 

Ventelistegebyr (gebyr for at stå endnu x antal år på ventelisten (fornyelsesgebyr))

Indmeldelses/Opnoteringsgebyr/ekstra opkrævning (difference mellem gebyrer) - gebyrer for at komme på venteliste.

Lejlighedsgebyr (gebyr for at få liste over ledige lejemål tilsendt de næste 3 måneder)

Kontingent (Årligt gebyr for medlemmer i forening)

Rykker Ventelistegebyr

Der kan udskrives girokort (Opkrævningstype på medlemmet skal være = Giro) og/eller sendes til PBS (Opkrævningstype på medlemmet skal være = PBS) - også TKR hos PBS. Bemærk, at systemet som standard kun opkræver aktive medlemmer, med mindre man angiver en status i feltet "Også medl. med status".

 

Hvis der er fast selskabsnummer for medlem, og der er flere selskaber medlemmet skal betale for, vil der laves opnotering på alle selskaberne ved opkrævningen. Hvis man i Selskabskartotek - 6. Parametre indsætter "antal dage for betalingsfrist", vil der automatisk styres betalingsfrist ud fra denne dag.

 

Hvis man derudover har indsat antal dages frist efter indbet., vil der efter dette antal dage i natkørslen sletmarkeres de medlemmer der endnu ikke har betalt gebyr.

 

Der kan ikke opkræves noget på de medlemsselskaber, der på fane 8. Medlem af har hak i kolonnen Gebyrfri i Medlemskartoteket (Medlem - Kartotek).

 

 

Genudskrivning

Hvis du efter en kørsel har brug for at genudskrive, så kan du gøre det ved at angive datoen for udtrækket med opdatering i feltet Genudskrivningsdato (denne dato findes ved klik på Transaktioner under mere i Medlemskartoteket).

Samme opkrævningsnummer og fakturanummer vil blive anvendt under genudskrivningen og det er derfor ikke nødvendigt at køre den med opdatering.

 

Opkrævning af Indmeldelses/opnoteringsgebyr/ekstra opkrævning for flere medlemmer
 

1.Sæt Gebyrtype til Indmeld/Opnoteringsgebyr/Ekstra opkrævning.

 

2.Vælg Selekteringsnavn.

 

3.Indtast selskabsnummer og medlemsnummer i interval som skal opkræves i tabellen øverst til højre.

 

4.Indtast ét datointerval i felterne ved Opnoteringsdato. Alle medlemmer, som i medlemskartotek på fane 8. Medlem af har opnoteringsdato i det indtastede interval bliver taget med i denne opkrævning.

 

5.Indtast en dato for Sidste betalingsdato.

 

6.Indtast evt. statuskode i feltet Også medlemmer med status, f.eks. 9 for status Internet, hvis disse også ønskes opkrævet.

 

7.Indtast evt. noget i feltet Opkrævningstekst.
 
Her har du mulighed for at få medlemmets interessentnummer tilføjet på PBS-udtræk ved at skrive : Interessentnr.: [medlem.interessentnr] .

 

8.Indtast evt. en yderligere selektion for medlemmer der skal opkræves i den nederste tabel til højre på skærmen.

 

9.Sæt en markering ud for feltet Opkrævningsliste, hvis du ønsker at udskrive en liste over de medlemmer og gebyrer som udtrækket indeholder.

 

10.Hvis du ønsker at udskrive indbetalingskort skal du sætte en markering ud for Udskriv i rubrikken Opkrævning.
 
Husk at vælge korrekt opkrævningsformular.
Du kan vælge at sætte udskrivningen til batchjob, hvis I selv skal udskrives indbetalingskort.
Dette gøres ved at sætte markering i Batch, indtast Batchperiode og vælg Computer.
Hvis du sætter en markering ud for Uden i rubrikken Opdatering har du en mulighed for at tjekke om resultatet ser rigtigt ud.
 

11.Vælg om der skal udskrives til Skærm eller Printer i rubrikken Udskriv.
 

12.Klik på Udskriv.

 

Det er vigtigt at den endelige opkrævning køres med opdatering, da de opkrævningstransaktioner, der dannes på medlemmet er afgørende for at indbetalingerne kan identificeres og medlemmerne kan opdateres korrekt.

 

13.Hvis du ønsker at foretage opkrævning via PBS skal du sætte en markering ud for Via PBS i rubrikken Opkrævning.

 

Hvis du sætter en markering ud for Uden i rubrikken Opdatering vil filen til PBS navngives som "PBSMEDLEMTEST + initial".

Hvis du sætter en markering ud for Med i rubrikken Opdatering vil filen til PBS navngives som "PBSMEDLEM + initial+ tidspunkt".

 

Det er vigtigt at den endelige opkrævning køres med opdatering, da de opkrævningstransaktioner, der dannes på medlemmet er afgørende for at indbetalingerne kan identificeres og medlemmerne kan opdateres korrekt.

 

Vælg om der skal skrives ud til Skærm eller Printer i rubrikken Udskriv.

Klik på Udskriv.
 

 

Opkrævning af ventelistegebyr

 

Husk, at der skal være markering for Ventelistegebyr på den lejemålstype, der opkræves for på fane 1. Lejemålstype (Generelt - Lejer - Lejemålstyper).

Status på medlemmerne skal være 0, 1 eller det som er angivet i feltet

 

1.Vælg Gebyrtype ventelistegebyr
 

2.Vælg evt. Selekteringsnavn

 

3.Indtast selskabsnummer og medlemsnummer i interval som skal opkræves.

 

4.Skriv evt. opkrævningstekst. Her har du mulighed for at få medlemmets interessentnummer tilføjet på PBS-udtræk ved at skrive : Interessentnr.: [medlem.interessentnr] .

 

5.Skriv fornyelsesperiode
Alle medlemmer, som skal fornyes indenfor den angivne periode medtages. Det er feltet Fornyes pr. i Medlemskartoteket, der her refereres til.
 

6.Skriv dato for betalingsfrist
 

7.Skriv evt. i feltet Også medl. med status, hvilken status de medlemmer skal opkræves skal have foruden 0 for Aktiv. F.eks. 1 = Bero, hvis medlemmer med denne status også ønskes opkrævet.

 

8.Vælg evt. yderligere selektion for medlemmer der skal opkræves.

 

9.Vælg Opkrævning
Der kan vælges mellem følgende opkrævningstyper:
 

Udskrift = Udskriver selv indbetalingskort. Husk at vælge korrekt opkrævningsformular. Der kan vælges at sættes til batchjob, hvis man selv skal udskrive indbetalingskort. Dette gøres ved at sætte markering i Batch, vælge printer og tidspunkt inden man vælger Udskriv

 

Via PBS = Danner fil til PBS for de medlemmer der har betalingsservice (eller hvis man kører med TKR-løsning).
 

10.Skriv evt. dato for ny fornyelsesdato i feltet Næste fornyelse.

 
Hvis dette felt er blankt ved opkrævning, vil der ved valg af Med opdatering tillægges et år til den fornyelsesdato der står på medlemmerne i Medlemkartotek fane 8 Medlem af for de medlemmer der er med i opkrævningen.

 
Hvis der tastes dato i feltet, vil alle medlemmerne i opkrævningen ved valg af Med opdatering få denne dato i feltet fornyes pr i Medlemkartotek fane 8. Medlem af.

 
I Firma (Standard-Opsætning-Firma-fane 3. Opsætning/Medlem/Medlem) kan du sætte op om fornyelsesdatoen skal sættes i forbindelse med opkrævning eller indbetaling.

 

11.Vælg Uden og Med opdatering

 

12.Vælg Udskriv til skærm/printer

 

Hvis du er sat op til flere ventelistetyper i Firma og er sat op til udvidet boliggaranti, vil opkrævningskørslen under selektionen medtage de medlemmer, hvor boliggarantien udløber i opkrævningsperioden og nyt eksternt ventelistegebyr skal opkræves. Først på selve udløbsdatoen, eller hvis et medlem får bolig på garantien, slettes boliggarantien fra medlemmet med natkørslen.

 

Opkrævning af lejlighedsgebyr
 

1.Vælg Gebyrtype lejlighedsgebyr

 

2.Vælg Selekteringsnavn

 

3.Indtast selskabsnummer og medlemsnummer i interval som skal opkræves

 

4.Skriv evt. opkrævningstekst. Her har du mulighed for at få medlemmets interessentnummer tilføjet på PBS-udtræk ved at skrive : Interessentnr.: [medlem.interessentnr] .

 

5.Skriv fornyelsesperiode for de medlemmer skal have opkrævet gebyr for endnu i 3 måneder at få liste over ledige lejemål

 

6.Skriv dato for sidste betalingsdato

 

7.Skriv evt. statuskode for også medlemmer med status, f.eks. 2 for status Passiv, hvis disse også ønskes opkrævet

 

8.Vælg evt. yderligere selektion for medlemmer der skal opkræves.

 

9.Vælg Opkrævning

Der kan vælges mellem følgende opkrævningstyper:
 

Udskrift = Udskriver selv indbetalingskort. Husk at vælge korrekt opkrævningsformular. Der kan vælges at sættes til batchjob, hvis man selv skal udskrive indbetalingskort. Dette gøres ved at sætte markering i Batch, vælge printer og tidspunkt inden man vælger Udskriv

 

Via PBS = Danner fil til PBS for de medlemmer der har betalingsservice (eller hvis man kører med TKR-løsning).
 

10.Vælg Uden og Med Opdatering for opdatering af dato for næste opkrævning af lejlighedsgebyr

 

11.Vælg Udskriv

 

Opkrævning af årligt kontingent

 

1.Vælg Gebyrtype kontingent

 

2.Vælg Selekteringsnavn

 

3.Indtast selskabsnummer og medlemsnummer i interval som skal opkræves

 

4.Skriv evt. opkrævningstekst. Her har du mulighed for at få medlemmets interessentnummer tilføjet på PBS-udtræk ved at skrive : Interessentnr.: [medlem.interessentnr] .

 

5.Skriv fornyelsesperiode for de medlemmer skal have opkrævet årligt kontingent

 

6.Skriv dato for sidste betalingsdato

 

7.Skriv evt. statuskode for også medlemmer med status, f.eks. 2 for status Passiv, hvis disse også ønskes opkrævet

 

8.Vælg evt. yderligere selektion for medlemmer der skal opkræves.

 

9.Vælg Opkrævning

Der kan vælges mellem følgende opkrævningstyper:
 

Udskrift = Udskriver selv indbetalingskort. Husk at vælge korrekt opkrævningsformular. Der kan vælges at sættes til batchjob, hvis man selv skal udskrive indbetalingskort. Dette gøres ved at sætte markering i Batch, vælge printer og tidspunkt inden man vælger Udskriv.

 

Via PBS = Danner fil til PBS for de medlemmer der har betalingsservice (eller hvis man kører med TKR-løsning).
 

10.Vælg Uden og Med Opdatering for opdatering af dato for næste opkrævning af lejlighedsgebyr.

 

11.Vælg Udskriv

 

Rykker Ventelistegebyr

 

Her foretages rykker-udskrivning - på alle medlemmer i angivne fornyelsesperiode som tidligere har været opkrævet med samme fornyelsesdato. Der anvendes samme fakturanr og opkrævningsnummer som tidligere, og der dannes ikke nye transaktioner på medlemmerne. Til gengæld indsættes dagsdato som rykkerdato på fornyelse på medlemsselskaberne på fane 8 i medlemskartoteket (Medlem - Kartotek).

 

Der kan ikke foretages rykker på opkrævninger, der er foretaget før programopdatering den 1. marts 2013 til EG Bolig 2.23 .

 

Opkrævninger via PBS vil foretages med straksopkrævning, hvilket betyder at betalingsdato kan sættes minimum 3 dage frem fra dagsdato.

 

Natjob til sletmarkering af medlemmer, som ikke har betalt fornyelse, foretages ikke, hvis der ikke er udskrevet en rykker.

Det er vigtigt at rykker udskrives så tidligt, at der er tid nok til at indbetale på rykker inden det antal dage fra fornyelsesdato, der er angivet i feltet "Antal dages frist efter indb." på fane 6. Parametre på Selskab (Afdeling  - Selskabskartotek). Overskrides og sletmarkering sker i natjob.

 

1.Vælg Rykker Ventelistegebyr i feltet Gebyrtype.
 

2.Vælg evt. et Selekteringsnavn.
 

3.Indtast i felterne Fornyelsesdato den ønskede fornyelsesperiode.

4.Sidste betalingsdato skal sættes minimum 3 dage frem fra dagsdato.
 

5.Indtast i tabellen til højre det interval af selskabsnummer og medlemsnummer, som skal opkræves.

 

6.Skriv evt. opkrævningstekst. Her har du mulighed for at få medlemmets interessentnummer tilføjet på PBS-udtræk ved at skrive : Interessentnr.: [medlem.interessentnr] .

 

7.Alle medlemmer, som skal fornyes indenfor den angivne periode medtages. Det er feltet Fornyes pr. i Medlemskartoteket, der her refereres til.

 

8.Vælg evt. yderligere selektion for medlemmer der skal opkræves.

 

9.Vælg i rubrikken Opkrævning mellem følgende opkrævningstyper:
 
Udskriv = Udskriver selv indbetalingskort. Husk at vælge korrekt opkrævningsformular. Der kan vælges at sættes til batchjob, hvis man selv skal udskrive indbetalingskort. Dette gøres ved at sætte markering i Batch, vælge printer og tidspunkt inden man vælger Udskriv
 
Via PBS = Danner fil til PBS for de medlemmer der har betalingsservice (eller hvis man kører med TKR-løsning).

 

10.Vælg i rubrikken Opdatering enten Uden eller Med opdatering

 

11.Vælg i rubrikken Udskrift på om der skal udskriv på skærm eller printer.