Adresser

Navigation:  LEJER > Lejer > Lejerkartotek >

 

Adresser

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Fanebladet bliver brugt i forbindelse med fremleje, fraflytning, alternativ opkrævningsadresse, f.eks. opkrævning hos kommunen, transporthaver m.m.

 

Der er mulighed for at registrere flere linier med hver sin markering for typen samt start- og slutdato for, hvornår den respektive korrespondance skal fungere.

 

Programmet sætter selv oplysninger ind her, f.eks. i forbindelse med at der bliver registreret en flyttesag.

 

Betydning af felter:

 

Navn: Feltet skal du udfylde med navn på den person, der skal modtaget det givne brev.

 

Navn2: Feltet kan du udfylde, hvis der er to modtagere af det givne brev.

 

CO: Her kan du angive en c/o-adresse. Husk dog at skrive c/o foran, da dette ikke bliver flettet automatisk.

 

Adresse: Her skriver du den adresse, der skal bruges til det på gældende brev.

 

Lokalby: Her kan du indtaste, hvis der er tale om en lokal by.

 

Postby: Her skriver du postnummer, hvorefter du trykker på TAB og byen til det pågældende postnummer bliver hentet fra Postnummerkartoteket under Generelt - Diverse - Postnumre.

 

Land: Land skal du indtaste, hvis det er forskelligt fra Danmark.

 

Telefon: Her indtaster du lejers telefonnummer

 

De sidste felter får du vist ved at klikke på pil højre i bunden til højre af det første felt. Du kan komme tilbage til de første felter ved at klikke på pil venstre i bunden til venstre af det første felt.

 

Start: Her indtaster du startdato for, hvornår adressen skal benyttes.

 

Slut: Her indtaster du en slutdato for brugen af adressen.

 

Beløb: Hvis linjen har markering i transport, der her er angivet et beløb og der er penge på lejers konto, bliver beløb udbetalt til transporthaverne. Det sker i prioriteret rækkefølge. Er der efter udbetalinger til de op til fem transporthavere stadig penge til overs, bliver de udbetalt til fraflytteren. Bemærk, at transporthavere skal være oprettet som kreditorer.

 

Anden person: Hvis der skal sendes kopier af breve/e-mails om huslejestigning, rykker eller andet til fx fremlejer eller kommunen, så kan du sætte en markering her og indtaste dennes e-mailadresse i det efterfølgende felt "Email".

 

Email: Hvis der er sat en markering i feltet før "Anden person", kan du her indtaste den e-mailadresse, der også skal modtage dokumentet fx rykker, varsling eller flytteoplysninger.

 

Her følger en beskrivelse af de felter, der er mulighed for at benytte til forskellige adresser/personer indtastet i første felt.

 

Opkrævning: Denne markering skal du sætte, hvis opkrævningen skal sendes til en anden adresse end den der står på fane 1. Lejer i Lejer-Lejer-Lejerkartotek.

 

Rykker: Denne markering skal du bruge, hvis du vil sende rykkerbrev til en anden adresse end den der står på fane 1. Lejer i Lejer-Lejer-Lejerkartotek.

 

Flytter: Denne Markering bliver sat, når der bliver indtastet fraflytteradresse under flyttesag, ved registrering af en opsigelse. Startdato bliver automatisk sat til fraflytningsdato, hvorved adressen på interessenten automatisk bliver rettet på fraflytningsdatoen til fraflytteradressen.

Hvis der er to lejere, der flytter til hver sin nye adresse, skal du oprette to fraflytteradresser i flyttesag og der bliver overført to linjer hertil med markering i flytter på begge linier. Hele flytteafregningen  bliver sendt til begge flyttere, da EGBolig ikke kan dele flytteafregningen i to saldi.

 

Varsling: Denne markering bliver brugt, hvis du vil sende varslingsbrev til en anden adresse end den der står på fane 1. Lejer i Lejer-Lejer-Lejerkartotek.

 

Inkasso: Denne markering bliver brugt, hvis inkassolisten skal vise en anden adresse end den på fane 1. Lejer i Lejer-Lejer-Lejerkartotek.

 

Forlig: Denne markering bliver brugt, hvis der skal sendes forlig til brug for afdrag af gæld, f.eks. i forbindelse med flytteafregning, og hvor der er oprettet et lån under Lejer - Lejer - Lån eller der manuelt er indsat en tilsvarslinie med en lejeart, der har lejetypen Lån. Der bliver kun opkrævet lejearter med lejetypen lån efter lejer er frigjort. Endvidere skal Opkrævning også være markeret og der skal være markering i feltet Opkr. Efter fri. på fane 1. Lejer i Lejer-Lejer-Lejerkartotek.  Selvom der er to lejere som flytter til hver sin adresse og der bliver sat markering i Forlig, vil der stadig blive sendt forlig på det fulde beløb til begge flyttere. EGBolig kan ikke dele forlig i to saldi.

 

Ny Ekstern: Her kan du sætte markering til eget brug. Det er kun et oplysnings felt.

 

Sambo: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en adresse til en sambo.

 

Med kautionist: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en adresse til en kautionist.

 

Udlejningsdebit.: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en adresse til en udlejningsdebitor.

 

Fremlejer tidl.: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en adresse til en tidligere fremlejer.

 

Fremlejer: Her markere du om en lejer er fremlejer, hvorefter adressen på lejemålet automatisk bliver hentet. Hvis du sætter markering her, bliver du spurgt om der må blive udbetalt fra vedligeholdelseskontoen. Svarer du Nej, bliver der sat en markering i B-ordning må ikke udbetales til fremlejer på fane 5. Saldi - Lejer-Lejer-Lejerkartotek. Husk at indsætte en start og slutdato for fremlejen. Natkørsel søger så for at udskifte lejerens adresse med den midlertidige adresse, der skal fremgå af en linje med markering i Fremlejegiver, samtidig bliver slutdatoen for fremlejen indsat i feltet Fremleje på fane 2. Lejer i Lejerkartoteket (Lejer - Lejer - Lejerkartotek). Når slutdatoen nås skifter adressen på lejeren tilbage igen til lejemåletsadresse.

 

Tidligere adre.: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en tilflytters tidligere adresse.

 

Samlevers tidl.: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en adresse til samleverens tidligere adresse.

 

Samlevers nye adres.: Her kan du sætte markering, hvis der tale om en ny adresse til en tidligere samlever.

 

Pligtig: Her kan du sætte markering, hvis lejearter med markering i pligtig jf. lejeloven skal opkræves hos kommunen.

Markering for pligtig jf. lejeloven sættes i Generel - Lejer - Lejearter. Kommunens navn og adresse skal du skrive i det store felt til venstre for afkrydsningsfelterne.

 

Transport 1: Denne markering skal du sætte, hvis der tale om en adresse til en transportindehaver 1 (første prioritet), som har udlæg hos fraflytteren. Når der bliver lavet en flytteafregning og der er overskud, bliver overskuddet sendt til denne adresse og du kan flette brev via Word. Hvis der er underskud, vil også du kunne flette brev via Word med besked til transportindehaver, at der ikke er noget overskud til udbetaling.

For at du kan flette ovenstående breve skal følgende opsætning være på plads:

 

1.Gå i Standard-Opsætning-Rapport, her kan du hæfte 'Transportdokumenter' på og i Programnavn skal du vælge Flytteregnskab - Transp.

 

2.Klik på selskabafdling i bunden af siden og vælg Flytteafregning med eller uden provenu.

 

Transport 2: Denne markering skal du sætte, hvis det er en adresse til en transportindehaver 2 (altså mere end en transportindehaver), som har udlæg hos fraflytteren. Når der bliver lavet en flytteafregning og der er overskud kan du flette et brev via Word til denne transportindehaver, at overskydende beløb fra flytteafregningen er sendt til den, der har markering i transport 1. Hvis der er underskud, vil der kunne flettes brev via Word med besked til transportindehaver, at der ikke er noget overskud til udbetaling.

 

Transport 3: Denne markering skal du sætte, hvis det er en adresse til en transportindehaver 3 (altså mere end 2 transportindehaver), som har udlæg hos fraflytteren. Når der bliver lavet en flytteafregning og der er overskud, kan du flettet et brev via Word til denne transportindehaver, at overskydende beløb fra fraflytteafregning er sendt til den der har markering i transport 1. Hvis der er underskud, vil du også kunne flette et brev via Word med besked til transportindehaver, at der ikke er noget overskud til udbetaling.

 

Forbrugsafregn: Denne markering skal du sætte, hvis forbrugsregnskabet skal sendes til en anden adresse end den der står på fane 1. Lejer i Lejer-Lejer-Lejerkartotek.

 

Fremlejegiver: Denne markering skal du sætte, hvis du har indtastet den adresse som fremlejegiver er flyttet til. Husk at indsætte en start og slutdato for fremlejen. Natkørsel søger så for at udskifte lejerens adresse med den midlertidige adresse, samtidig bliver slutdatoen for fremlejen indsat i feltet Fremleje på fane 2. Lejer i Lejerkartoteket (Lejer - Lejer - Lejerkartotek).

 

Adresseløs flyt: Denne markering bliver sat automatisk, hvis bliver skrevet ukendt i adressen under Fraflytteradresse ved registrering af opsigelsen. Derefter bliver inkassoadvokatens navn og adresse automatisk indsat fra den interessent, der er tilknyttet selskabet/afdelingen på fane 8. personer i i Afdelingskartotek (Afdeling-Afdelingskartotek) med rolletypen Adv. Herefter er det ikke muligt at udskrive flyttebudget eller lignende.

 

Hvis der bliver ændret i adressen og der er et Medlemsnr.Lejerkartotek fane 1., men ikke Lejernr. på medlemmet i Medlemskartotek fane 1., vil programmet komme med en advarsel. Du kan så indtaste lejernr. på medlemmet.

 

Korrespondance: Sætter du en markering her, vil alt korrespondance blive sendt til den oprettede adresse i linien, indenfor det angivne dato interval i felterne Start og Slut.

 

Transport 4: Denne markering skal du sætte, hvis det er en adresse til en transportindehaver 4 (altså mere end 3 transportindehaver), som har udlæg hos fraflytteren. Når der bliver lavet en flytteafregning og der er overskud, kan du flettet et brev via Word til denne transportindehaver, at overskydende beløb fra fraflytteafregning er sendt til den der har markering i transport 1. Hvis der er underskud, vil du også kunne flette et brev via Word med besked til transportindehaver, at der ikke er noget overskud til udbetaling.

 

Transport 5: Denne markering skal du sætte, hvis det er en adresse til en transportindehaver 5 (altså mere end 4 transportindehaver), som har udlæg hos fraflytteren. Når der bliver lavet en flytteafregning og der er overskud, kan du flettet et brev via Word til denne transportindehaver, at overskydende beløb fra fraflytteafregning er sendt til den der har markering i transport 1. Hvis der er underskud, vil du også kunne flette et brev via Word med besked til transportindehaver, at der ikke er noget overskud til udbetaling.

 

Beskyttet: Sætter du en markering her, betyder det at adressen (typisk flytteadresse) er beskyttet. Adresselinjen bliver rød, så alle kan se at adressen ikke må oplyses (eksempelvis ved skilsmisse). Når fraflytningsdatoen kommer bliver adressen flyttet til fane 1 og bliver også markeret med rødt.

 

Nederst på skærmen er der tre tomme felter. Dem kan du skrive fri tekst i. Teksterne kan du fx udskrive på girokortet til opkrævningen og/eller flette via Word.