Fane 1 Lejer

Navigation:  LEJER > Lejer > Lejerkartotek >

Fane 1 Lejer

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

På fane 1. Lejer er stamoplysningerne på lejeren.

Du kan søge efter en lejer ved at trykke på F10, så kommer et skema frem og du skal tage stilling til:
 

1.Kartotek - hvilket kartotek skal der søges i?

2.Søgeprofil - her kan du vælge profil.

3.Lejer - Her kan du vælge mellem nuboende, fraflyttede eller alle lejere.

 

Betydning af felter:

 

Hvis I har købt modulet "Sundhedskort indlæsning" kan du se dette ikon Sundhedskort01 - klik her for at læst mere om brugen af det

 

(Interessenten har et aktiv bestyrelseserhverv): Denne markering betyder at lejeren er et aktivt medlem af en bestyrelsen. Markeringen kommer automatisk, når lejeren sættes som medlem af en bestyrelse enten via Bestyrelseskartoteket (Afdeling-Bestyrelseskartoteket) eller EGO ( ego - EG Bolig opslag).  

 

(Samleveren har et aktiv bestyrelseserhverv): Denne markering betyder at lejerens samlever er et aktivt medlem af en bestyrelsen. Markeringen kommer automatisk, når samleveren sættes som medlem af en bestyrelse enten via Bestyrelseskartoteket (Afdeling-Bestyrelseskartoteket) eller EGO ( ego - EG Bolig opslag).  

 

(Både interessenten og dennes samlever har aktive bestyrelseserhverv): Denne markering betyder at både lejeren og dennes samlever er aktivte medlemmer af en bestyrelsen. Markeringen kommer automatisk, når de begge er sat som medlemmer af en bestyrelse enten via Bestyrelseskartoteket (Afdeling-Bestyrelseskartoteket) eller EGO ( ego - EG Bolig opslag).  

 

Lejernr.: Lejernummeret er sammensat af selskabsnr., afdelingsnr., lejemålsnr. og lejernr. Det er ikke nødvendigt at taste lejernummeret, hvis man vil have den nyeste lejer frem. Tryk blot på TAB, når du står i feltet lejernummer og det er tomt.

 

CPR: Søgefelt som kun er synligt, når I har firmamarkering for 'CPR-nr.  søgning på lejer' (Standard-Opsætning-Firma-3. Opsætning - Husleje - Diverse). Ved søgning på lejeren, kan du indtaste CPR-nr. og oplysningerne bliver hentet fra Interessentkartoteket.

 

Interessent: Dette felt bliver udfyldt automatisk. Nummeret er unikt og lejeren fik det, da han/hun blev oprettet i Interessentkartoteket, enten da lejer blev opnoteret som medlem eller med andre relationer til boligselskabet. Hvis interessenten ikke eksisterer i Interessentkartoteket inden den nye lejer bliver oprettet, vil lejeren/interessenten få tildelt det næste interessentnummer, når lejeren bliver oprettet enten manuelt i lejerkartotek eller via lejekontrakt.

 

Samlever: Her vil samleverens interessentnr. automatisk blive indsat, hvis samlever har en rolle i forhold til Selskabet f.eks. som medlem på venteliste, afdelingsbestyrelsesmedlem etc.

 

mere: Giver mulighed for at vælge funktioner, der relaterer til Lejerkartoteket.

 

Feltet med Lejere, Flyttesager og Alle: Her kan du ved at sætte en markering, efterfulgt af et tryk på TAB, vælge, hvilken type lejere, der vil blive vist i Lejerkartoteket.

 

 

Bemærk! Har I markering i Firma, vil det ikke være muligt at ændre her  i Lejer-felterne: Navn, CPR-nr, e-mail, telefonnumre.
Ændringerne skal ske via Interessent: klik på interessentnummeret i feltet Interessent, hvorefter du kommer over i interessentkartoteket.

 

Navn: Lejerens navn. Navnet bliver hentet automatisk ved ny indflytning, hvis udlejning er lavet via medlemssystemet og lejeren er oprettet via lejekontrakt. Navnet bliver hentet fra Medlemskartotek fane 1. Stamoplysninger (Medlem-Kartotek).

 

OBS: Dette felt vil kun være på fanebladet, hvis der i Lejer historik er oprettet en bemærkning på lejer, som i OBS feltet er markeret med Lejerkartotek. Klik på feltet og du får bemærkningen vist. Dobbeltklik på bemærkningsfeltet og du kommer direkte over i Lejer historik.

 

Navn 2: Hvis der er to lejere, skriver du navnet her på den anden lejer.

Har Navn 2 været påført i Medlemskartotek fane 1. Stamoplysninger (Medlem-Kartotek), vil det blive overført automatisk.

 

Hvis du bruger Lejerkartotek - fane 4. Adresser og ikke udfylder navn og/eller navn2 i , vil programmet spørge, om disse felter skal overføres fra fane 1 til felterne i fane 4. Adresser.

 

lejer2markering

Når der laves en lejekontrakt med to navne, vil der automatisk være sat en markering i feltet Kontrakt. Hvis lejer 2 senere bliver sat på/af kontrakten, så er det muligt at slå markering til og fra her.

 

C/O: Skal du kun udfylde, hvis C/O er aktuelt. Du skal selv skrive "C/O" for at dette kommer med foran navnet.

 

Adresse: Der vil blive vist to adressefelter, hvis indflytters gamle adresse fra medlemskartoteket og lejemålsadressen er forskellige. Ved natkørslen før indflytningstidspunktet vil lejemålsadressen i højre felt blive overført til venstre adressefelt, der herefter er det eneste felt, der er synlig. Står adressen med rødt, betyder det, at den er markeret beskyttet og derfor ikke må oplyses. Adressen kan du sætte som beskyttet i Interessentkartoteket eller på fane 4. Adresse i Lejekartoteket.

 

Lokal by: Der vil blive vist 2 adressefelter, hvis indflytters gamle adresse fra medlemskartoteket og lejemålsadressen er forskellige. Ved natkørslen før indflytningstidspunktet vil lejemålsadressen i højre felt blive overført til venstre adressefelt, der herefter er det eneste felt, der er synlig.

 

Postnummer/By: Der vil blive vist 2 adressefelter, hvis indflytters gamle adresse fra medlemskartoteket og lejemålsadressen er forskellige. Ved natkørslen før indflytningstidspunktet vil lejemålsadressen i højre felt blive overført til venstre adressefelt, der herefter er det eneste felt, der er synlig. Hvis du manuelt taster i dette felt, skal du kun taste postnr. og trykke på TAB, herved bliver bynavnet automatisk hentet fra Postnummerkartoteket.

 

Land: Her kan du indtaste, hvilket land lejer kommer fra.

 

E-Mail: Her indtaster du lejers e-mailadresse. Når feltet er udfyldt og du dobbeltklikker i feltet, startes en ny meddelelse i Microsoft Outlook  automatisk, så du kan sende mail til lejeren. Feltet bliver også brugt til E-bolig og bliver overført hertil fra Medlemskartoteket. Feltet får automatisk overført data fra interessenten, hvis dette felt er udfyldt i Interessentkartotek og lejeren er oprettet med brug af data herfra, f.eks. medlem.

Der kan kun sendes e-mail, hvis lejer har accepteret brug af e-mail, jævnfør Personsamtykker - direkte link hertil under Mere..-knappen.

 

CPR: Her indtaster du henholdsvis fødselsdato (DDMMÅÅÅÅ) og løbenummer på lejer. Felterne får automatisk overført data fra interessenten, hvis de er udfyldt i Interessentkartotek og lejeren er oprettet med brug af data herfra, f.eks. medlem. Det er nok kun at udfylde fødselsdagen, men løbenummer fordres hvis der skal benyttes e-Boks og Betalingsservice.

 

Registrering af CPR-nummer forudsætter lejers samtykke, jævnfør Personsamtykker - direkte link hertil under Mere..-knappen.

 

CPR2: Her indtaster du henholdsvis fødselsdato (DDMMÅÅÅÅ) og løbenummer. Felterne får automatisk overført data fra interessenten, hvis de er udfyldt i Interessentkartotek og lejeren er oprettet med brug af data herfra, f.eks. medlem.

 

Samlevers CPR til Nembetaling: Bemærk er kun synligt, hvis der er indtastet et CPR i felterne CPR2. Hvis du sætter en markering her, vil samlevers CPR-nrummer blive brugt ved Nem-udbetaling via kreditorbetaling (Kreditor - Kreditor - Betaling) og udbetaling af NI (Lejer -Lejer - Lejerkartotek - Mere knap - Udbetal NI).  

Registrering af samlevers CPR-nummer samt benyttelse af samlevers CPR-nummer til NemKonto-udbetalinger forudsætter samlevers samtykke.

 

Samtykker Viser oversigt over lejers og eventuel samlevers samtykker i EG Bolig version 3.
Samtykkerne kan redigeres via Personsamtykker under Mere...-knappen.

 

 

Ind/Fraflytning:
 
Første felt -her står datoen for Indflytning, som kommer fra lejekontrakten. Datoen er som regel den 1. eller den 15. i en måned (format: ddmmåå, f.eks. 01-10-01). Der er mulighed for at styre indflytning/fraflytning på skæve datoer. Markering sættes i feltet "Opkrævning pr. dag" i Firma (Standard-Opsætning-Firma-3. Opsætning - Husleje - Opkrævning), hvilket betyder der kan lejes ud pr. den dato du måtte have lyst til. Du kan godt have samme fraflytnings-/indflytningsdato, men fraflytteren vil kun hæfte til dagen før den ny lejer flytter ind, f.eks. vil fraflytter hæfte til den 14. i måneden og indflytter fra den 15. i måneden. Hvis du vælger at sætte markering her kan du ikke uden videre ændre det igen, da forbrugsafregninger vil blive forkerte.
Du kan ændre indflytningsdato på for en tomgang og du vil blive spurgt, om du også ønsker at ændre frigørelsesdato på fraflytter. Hvis der skal ske en justering af husleje i denne forbindelse så skal det gøres manuelt.

 

Andet felt - her står datoen for Fraflytning, som kommer fra flyttesagsstyring. Du kan indtaste en fraflytningsdato her, som så bliver overført til flyttesagsstyring (format: ddmmåå, f.eks. 01-10-01). Ved dobbelt klik i feltet kommer du direkte over på fane 2. Bogføring i Flyttesagsstyring (Flyttesag-Udskrifter/Bogføring). Datoen er dog afhængig af, om I kører med A- eller B-ordning på lejemålet. Feltet hænger også sammen med feltet Genudlej. dage i Lejemålskartotek fane 3. Lejemål (Lejer-Lejer-Lejemålskartotek). Hvis der står 0 i Genudlej. Dage på fane 3, vil programmet forvente genudlejning samme dag, som datoen i feltet for fraflytningsdato. Ny lejer vil så have samme indflytningsdato som fraflytningsdato på fraflytteren. Der er mulighed for at styre indflytning/fraflytning på skæve datoer. Markering skal være sat i feltet "Opkrævning pr. dag" i Firma (Standard - Opsætning - Firma - 3. Opsætning - Husleje - Opkrævning), hvilket betyder der kan lejes ud pr. den dato, du måtte have lyst til. Du kan godt have samme fraflytnings-/indflytningsdato, men fraflytteren vil kun hæfte til dagen før den ny lejer flytter ind, f.eks. vil fraflytter hæfte til den 14. i måneden og indflytter fra den 15. i måneden. Hvis du vælger at sætte markering her kan du ikke uden videre ændre det igen, da forbrugsafregninger vil blive forkerte.

 

CVRnr.: Vil kun være udfyldt ved erhvervslejre. Hvis feltet CVRnr. bliver udfyldt ved indtastning af kontrakten (Lejer-Lejer-Lejekontrakt), vil den automatisk bliver overført til dette felt ved bogføring af kontrakten.  

 

Modt.dato: Her står modtagelsesdatoen for opsigelse, som kommer fra flyttesagsstyring. Du kan indtaste en modtagelsesdato her, som så bliver overført til flyttesagsstyring (format: ddmmåå, f.eks. 16-09-01). På baggrund af modtagelsesdatoen bliver frigørelsesdatoen beregnet i henhold til den opsigelsesperiode, der står under Generelt - Lejer -Lejemålstyper.

 

Frigørelsesdato: Her står frigørelsesdatoen, som kommer fra flyttesagsstyring eller bliver beregnet i forbindelse med indtastning af modtagelsesdato i lejerkartotek (format: ddmmåå, f.eks. 01-10-01). Hvis frigørelsesdatoen ligger før fraflytningsdatoen, kommer programmet med en advarsel.

 

Anciennitet fra: Hvis lejeren skal have beregnet fradragsprocent fra en anden dato end indflytningsdatoen, skal der i dette felt angives dato for, hvornår fradragsprocent til normal istandsættelse skal beregnes fra. Hvis feltet er blankt bliver indflytningsdatoen brugt som grundlag for beregning af fradragsprocenten (format: ddmmåå, f.eks. 01-10-01).

 

Før syn: Her står før synsdato (første felt) og klokkeslæt (andet felt), som kommer fra flyttesagsstyring. Du kan indtaste en dato (format: ddmmåå, f.eks. 13-05-01) og et klokkeslæt (eks. "12.30" eller "mellem 14 og 16") her, som bliver overført til flyttesagsstyring.

 

Syns dato/tid: Her står synsdato og klokkeslæt, som kommer fra flyttesagsstyring. Du kan indtaste en dato (format: ddmmåå, f.eks. 01-06-01) og klokkeslæt (eks. "12.30" eller "mellem 14 og 16") her, som bliver overført til flyttesagsstyring. Felterne kan også udfyldes under lejekontrakt og overføres herfra til den nye lejer efter udskrift af lejekontrakt i Lejer - Lejer - Lejekontrakt, f.eks. til brug for indflytningssyn.

 

Synstype: Kan du bruge til at angive synstype, f.eks. endeligt fraflytningssyn. Du kan lave en udsøgning i f.eks. lejerliste på dette felt, hvor du f.eks. kan få udskrevet alle lejere med en bestemt synstype. Synstypen, du vælger her, er oprettet i Firma (Standard - Opsætning - Firma - 3. Opsætning - Flyttesager - Syn) i tabellen Syn.

 

Ind. synsrap.: I feltet kan du taste en dato for, hvornår synsrapporten er udarbejdet (format ddmmåå, f.eks. 01-01-01). Du kan lave en udsøgning i f.eks. lejerliste på dette felt, hvor du kan få udskrevet lejere med en bestemt dato for synsrapporter.

 

Pris. synsrap.: I feltet kan du taste en dato for prissat syn (format ddmmåå, f.eks. 01-01-01). Du kan lave en udsøgning i f.eks. lejerliste på dette felt, hvor du kan få udskrevet lejere med en bestemt dato for prissat syn.

 

Tomgang: Feltet er markeret, hvis lejemålet er et tomgangslejemål. Tomgang vil automatisk blive oprettet med sit eget lejernr., når en opsigelse fra en lejer bliver bogført via Flyttesag - Udskrifter/bogføring, hvis der er markering i feltet "Tomgangslejemål" i Firma (Standard-Opsætning-Firma-3. Opsætning-Husleje-Varsling. Hvis den lejer der flytter har lejernr. 02, vil tomgangslejemålet få lejernr. 03, og den nye lejer, der flytter ind vil få lejernr. 04. Du kan også sætte markeringen manuelt, men du vil få en advarsel, hvis du forsøger at sætte markeringen,  hvis teksten i feltet "Navn" er forskellig fra "Tomgang".

 

Ved bogføring af en lejekontrakt, der er oprettet i forbindelse med en genudlejning af lejemålet, og indflytningsdatoen ligger før fraflytterens frigørelsesdato, vil tomgangen blive slettet automatisk. Hvis du manuelt har oprettet den nye lejer, skal du selv sørge for at slette tomgangen. Hvis genudlejning ikke sker inden fraflytterens frigørelsesdato, vil tomgangslejemålet stå som lejer og blive opkrævet for lejen i perioden, hvor der er lejetab. Tomgangslejemålet bliver ikke slettet ved bogføring af lejekontrakten, da der er bogført på kontoen for lejetab.

 

Flyttesag: Er markeret, hvis lejermålet er en flyttesag. Markering for flyttesag vil automatisk blive sat, når lejeren bliver opsagt i Flyttesag - Udskrifter/bogføring. Hvis flyttesagen bliver lavet manuelt skal der markering i dette felt, dog kan der først markeres i dette felt, når der er tastet en fraflytningsdato.

 

Lejersaldo*, Flyttesaldo, Indfl. saldo og Samlet saldo: Disse felter er alle oplysningsfelter, som henter data fra henholdsvis lejertransaktioner, fraflyttertransaktioner samt indflyttertransaktioner. Det er de aktuelle saldobeløb der bliver vist i felterne. Hvis du dobbeltklikker i et af saldofelterne, så får du vist kontokortet i EG Bolig Web.

*Ved markering i Firma, kan du i feltet Lejersaldo få vist saldo pr. dagsdato i stedet for ud i fremtiden.

 

Tlf. privat: Her kan du se/indtaste lejers private telefonnummer. Det bliver også gemt/vist i feltet Telefonnummer 1 i Interessentkartoteket (Afdeling - Interessenter).

 

Tlf. mobil: Her kan du se/indtaste lejers mobiltelefonnummer. Det bliver også gemt/vist i feltet Mobil i Interessentkartoteket (Afdeling - Interessenter).  

 

Medlemsnr.: Lejerens medlemsnummer. Feltet bliver udfyldt automatisk med oplysninger fra Medlemskartoteket (Medlem-Kartotek) når medlemmet ved svar på tilbudsbrev har fået status "Ny lejer", og der bliver oprettet lejekontrakt via Lejer - Lejer - Lejekontrakt. Feltet er sammensat af selskabsnr. og medlemsnr., f.eks. 01 00003. Du kan manuelt indtaste medlemsnr. i felterne. Ved dobbeltklik på feltet, kan du hente medlemmets medlemsansøgning frem på skærmen, hvis ikke medlem er fysisk slettet.

 

Flytteafslutning: Dette felt bliver automatisk udfyldt i forbindelse med opsigelse af lejemålet, og vil være udfyldt med enten et O for opsigelse (dvs. at opsigelsen er bogført) eller et A for afregnet (dvs. at flytteafregningen er bogført). Hvis du har tilbageført en bogført opsigelse, vil der stå N (for null). Lejeren er nu igen en nuboende lejer.

 

Flyt. bogføringsdato: Henter automatisk dato for bogføringen af opsigelsen fra flyttsagsstyringen (Flyttesag-Udskrifter/Bogføring)

 

Fremvisning: Her kan stå en en tekst, som kommer automatisk fra flyttesagsstyring, hvis der er tastet noget.

Du kan også taste en tekst direkte i feltet f.eks.: Henvendelse tlf. 22 22 22 22 efter kl. 18. Det bliver så overført automatisk til flyttesagsstyring.

Du kan flette oplysningen ind i en opsigelse eller et tilbudsbrev m.v., hvor den ny lejer skal have oplysninger om tlf. og tidsrum for henvendelse for at få lejemålet fremvist.

 

Fraflytningstype: Dette felt bliver automatisk udfyldt fra flyttesagsstyringen, hvor du kan bruge det til at angive en speciel fraflytningsårsag, hvis f.eks lejeren er smidt ud på grund af mislighold o.s.v. De enkelte fraflytningstyper kan du oprette under Generelt - Lejer - Fraflytningstyper. Hvis der er en markering ved feltet "Advarsel ved flytteafregning" (3. Opsætning - Flyttesager - Flytte) i Firma (Standard - Opsætning - Firma) vil du ved afregning få en advarsel, hvis feltet ikke er udfyldt.

 

Dato: I feltet kan du taste en dato for fraflytningstype (format ddmmåå, eks. 04-05-01). Du kan lave udsøgning i lejerliste på dette felt, hvor du kan få udskrevet alle lejere med en bestemt fraflytningstype og/eller dato for fraflytningstype.

 

Flyttestatus: Du kan bruge feltet til oplysning eks. Igangværende flyttesag. Valgmulighederne kan du oprette i Firma (Standard - Opsætning - Firma - 3. Opsætning - Flyttesager - Flytte) i tabellen Flytte status. Du kan lave en udsøgning i lejerliste m.fl. på dette felt, hvor du kan få udskrevet alle flyttere med en bestemt flyttestatus.

 

Flyttetekst: Dette felt bliver automatisk udfyldt fra flyttesagsstyring (Flyttesag - Udskrifter/Bogføring).Du kan også taste en tekst direkte i feltet f.eks.: Gulvet skal skiftes ved fraflytning. Det bliver så overført automatisk til flyttesagsstyring.
Du kan gøre feltet større ved dobbeltklik i feltet. Det kan rumme op til 2000 tegn.

 

Sidst opkrævet: Bliver automatisk udfyldt med, hvilken opkrævningstype, der blev anvendt på lejeren ved sidste opkrævning i første felt, samt datoen for, hvornår lejeren sidst er opkrævet i andet felt (format: ddmmåå, f.eks. 01-12-01)

 

Opkrævningstype: Ved oprettelse af ny lejer vil den automatisk blive sat til Giro. Hvis feltet ikke er udfyldt på eksisterende lejere vil der stå "Ingen Opkr." i feltet. Men du kan også selv vælge mellem følgende typer:

 

Giro:

Benyttes ved udskrift af girokort/FI-kort. Hvis der køres TKR hos Nets, kan denne type også vælges. Denne type bruges som standard ved oprettelse af ny lejer.

PBS:

Benyttes ved opkrævning via Nets, gælder både for TKR og BS-løsning. Bliver automatisk opdateret ved kørsel af ajourføringsfil fra Nets, hvis man køre BS-løsning.

Faktura:

Benyttes, hvis lejeren modtager en faktura på  opkrævningen. Benyttes primært ved erhvervslejemål.

Ingen Opkr.:

Vælges, hvis lejemålet ikke skal opkræves, der foretages dog stadig bogføring af tilsvar/huslejeopkrævning.

Capella:

 

Benyttes ved opkrævning via Capella. Der laves et udtræk til Capella som derefter udsender girokort.

 

E-faktura:

Benyttes ved opkrævning via E-faktura. Kræver et abonnement hos EG Data Inform A/S. Der skal også indtastes EAN-nr. på fane 6. i Lejerkartoteket.

Ingen Opkr/Bogt:

Benyttes denne skal der hverken opkræves eller bogføres. Benyttes pt. kun af Aarhus Universitet.

 

Girokort: Ekstra: Her kan du sætte en markering, hvis lejeren har mistet sit girokort, eller hvis du skal kører girokort ud for 3 måneder, og der er sket ændring siden sidste opkrævning. Markering vil også blive sat automatisk efter indlæsning af boligstøttefil. Du kan så køre en ekstra opkrævning for alle lejere, der har denne markering. Det ekstra girokort kan du udskrive efter markeringen er sat ved hjælp klik på mere i øverste højre hjørne eller via Lejer - Opkrævning - Manuel kørsel.

 

Antal: Her angiver du det antal girokort lejeren skal opkræves.

 

Sidst rykket: Her står datoen for, hvornår lejeren sidst er blevet rykket. Det opdateres automatisk ved rykkerkørsel og nulstilles ikke.

 

Rykkerbrev sidst: Her kan sættes markering, hvis rykkerbrev for denne lejer skal sidst i udskriften af rykkerbrevene. Det vil endvidere være muligt at få en rykkerliste ud, hvor der er * markering ud for disse. Lejeren får rykkergebyr.

 

Antal rykkere: Her bliver antallet af rykkere opsummeret, som lejeren har fået siden sidste opkrævning. Det bliver automatisk opdateret ved rykkerkørsel. Ved bogføring af lejeindbetaling vil feltet blive nulstillet, med mindre det samlede antal rykkere overstiger det angivne nummer i feltet "Nulstilling af rykker ved rykkerantal mindre end" i Firma (Standard - Opsætning - Firma - 3. Opsætning - Rykker - Rykker).

 

Rykkerfri til: Her indtaster du dato for, hvor længe lejeren ikke skal tages med i rykkerkørsel (format: ddmmåå, f.eks. 30-04-03). Når denne dato er overskredet vil lejeren igen blive rykket. Lejeren får ikke noget rykkergebyr, og der bliver ikke udskrevet rykkerbrev til lejeren i perioden før den indtastede datoen er overskredet.

 

Ej henstand: Hvis feltet er markeret, kan du ikke taste i feltet Henstand. Dette felt bliver brugt, hvis en lejer ikke må få henstand, men skal rykkes ved evt. skyldig saldo.

 

Henstand: Ved henstand angiver du en dato for, hvornår henstanden udløber (format: ddmmåå, f.eks. 15-05-01). Lejere med en henstandsdato bliver vist i Lejer - Rykker-/Saldolister - fane 3. Giv henstand. Lejeren vil stadig få rykkergebyr, men får ikke noget rykkerbrev.

 

Inkassonr.: Der bliver automatisk sat markering i feltet, hvis lejeren er sendt til inkasso. Feltet bliver automatisk opdateret via rykkerkørslen i henhold til rykkerkoden på lejemålet i Lejemålskartotek på fane 3. Lejemål og opsætningen for feltet Nulstilling af rykker ved rykkerantal mindre end i Firma (Standard - Opsætning - Firma - 3. Opsætning - Rykker - Rykker). Hvis dette felt er markeret og feltet Nulstil også ved inkasso er markeret, vil rykkerantal også blive nulstillet, selvom lejeren har markeringen og er en inkassosag.

 

I felt nummer to indtaster du det inkassonummer, som sagen bliver tildelt hos advokaten. Feltet er et rent tekstfelt, hvor du f.eks. kan taste  117-20.

 

 InkassoPro Har I integration til InkassoPro, overgår en huslejegæld automatisk til InkassoPro i henhold til det antal af rykkere, I har defineret, der skal sendes til en lejer, før den bliver til en                inkassosag (Generelt >  Lejer > Rykkerkoder > 1. Lejer). Når det aktuelle nummer rykkerskrivelse er afsendt, sættes der her automatisk en markering. Sagen sendes til        InkassoPro, og når den er                oprettet i InkassoPro, indsættes det aktuelle sagsnummer herfra automatisk bag markeringen.

 

Pr: Her kan du taste datoen for registrering af inkassonr. (format: ddmmåå, f.eks. 16-10-01).

 

Dubiøs pr.: Her kan du indtaste datoen for, hvornår lejeren er dubiøs (f.eks. insolvenserklæring fra fogedretten - format: ddmmåå, f.eks. 04-05-01). Du kan lave en udsøgning i lejerliste på dette felt, hvor du kan få udskrevet alle lejere som er dubiøse, i et bestemt datointerval, det kunne f.eks. være alle dubiøse i regnskabsåret.

 

Husorden: Det er et oplysningsfelt. I feltet kan du ved klik på pil vælge den aktuelle oplysning om husorden. Valgmulighederne for husorden kan du oprette i tabellen Husorden i Firma (Standard - Opsætning - Firma - 3. Opsætning - Husleje).

 

Dato: I feltet kan du taste en dato (format ddmmåå, f.eks. 01-01-01). Du kan lave en udsøgning i f.eks. lejerliste på dette felt, hvor du kan få udskrevet alle lejere med en bestemt husorden og/eller dato for husorden.

 

Tomgangstype: Her kan du på en tomgang ved klik på pil vælge en tomgangstype, der er oprettet under Generelt - Finans - Tomgangstyper. Herved vil der ske bogføring på den tilknyttede tomgangssamlekonto til tomgangstypen.

 

Undtaget fra oprydning: En markering her undtager den aktuelle lejer fra udsøgning til automatisk sletning i EG Bolig version 3: Indstillinger > Oprydning > Lejer. Det er muligt at begrunde fritagelsen i det tilhørende bemærkningsfelt. Markeringen gælder ikke manuel oprydning her i EG Bolig version 2: Standard > Opsætning > Firma > 3. Opsætning -Oprydning.

 

Genhuset fra: Er den aktuelle lejer genhuset, vil det fremgå af en note her. Vises ikke når der er tale om permanent genhusning.

 

Slettes en lejer, henholdsvis slettes eller sletmarkeres også eventuelle journaliserede dokumenter  i Webdok/GO:Bolig i henhold til firmaopsætning (EG Bolig2: Standard > Opsætning > Firma > 3. Opsætning > Oprydning).